6 Tips voor vrouwen tijdens de overgang

In Nederland zijn as we speak ruim 1 miljoen vrouwen in de overgang. Daarvan ondervindt maar liefst 85% klachten! Van kleine kwaaltjes zoals af en toe wat opvliegers tot aan ernstige en zelfs invaliderende problemen. Zowel fysieke als mentale klachten. Best heftig en toch horen we er niet zoveel over. 

 

Burn-out of last van de overgang?

En weet je wat nu het gekke is? Veel vrouwen kennen en begrijpen hun eigen lichaam niet goed. Ze verwarren hun overgangsklachten met bijvoorbeeld stress, burn-out of depressie. Marianne Bleumink – biomedicus en docent – begeleidt vrouwen in de overgang en heeft daarnaast een hele interessante online masterclass over de overgang ontwikkeld. Die masterclass kun je voor 25 euro bestellen via haar website. Haar motto: “Een goed begin is het erkennen, herkennen en begrijpen van deze fase in je leven en de bijbehorende klachten. Niet alleen door zorgprofessionals, maar ook door ons vrouwen zelf. En met goed inpasbare leefstijlaanpassingen kan je al veel doen om je lichaam en dus jezelf te helpen.”

 

Marianne heeft 6 belangrijke tips. En zoals een biomedicus betaamt…. worden ze allemaal wetenschappelijk onderbouwd. 

 

Tip 1: Zorg voor een sterk bioritme om beter te slapen

Een sterk bioritme geeft een belangrijke bijdrage aan onze vitaliteit en ons dagelijks welzijn. De biologische klok zorgt voor het ‘gelijk lopen’ van alle automatische processen in ons lichaam. Ons lichaam moet weten wanneer het dag of juist nacht is. Overdag moeten er tenslotte andere processen plaatsvinden dan ’s nachts. Logisch dus dat – wanneer dit proces goed verloopt – we ons ook gelijk veel beter voelen. Je reguleert je biologische klok door in de ochtend goed te eten, te bewegen en naar buiten te gaan voor daglicht en beweging. Hierdoor verhoog je je slaapkwaliteit en verlaag je je stressniveau. 

 

Tip 2: Houd je vitamine D op peil

Check af en toe je vitamine D of slik een goed supplement. Vitamine D heeft samen met melatonine een positieve invloed op de regulering van de biologische klok. En nogmaals… een goedlopende biologische klok zorgt ervoor dat we beter slapen en dat is nogal een dingetje voor veel vrouwen in de overgang. 

 

Tip 3: Ga leuke dingen doen

Zorg gedurende de dag voor (korte) “even niets” momenten en doe regelmatig leuke dingen die voor jou stress-verlagend zijn. Dat klinkt als een cliché, maar het is echt waar. Als we stress ervaren, is de amygdala overbelast. De amygdala is een onderdeel van de hersenen dat een belangrijke rol speelt bij emoties en zorgt vaak voor negatieve gedachten. Veel vrouwen ervaren negatieve gevoelens tijdens de overgang. We kunnen de amygdala verkleinen door creatief bezig te zijn. Dat leuke dingen doen écht helpt om je beter te voelen is dus wetenschappelijk te verklaren.

 

Tip 4: Meer spiermassa voor een betere balans in je hormonen

Probeer meer spierenmassa te krijgen. Je verbruikt meer energie door een grotere spiermassa en dat is weer goed voor de slanke lijn ;-). Veel vrouwen komen tijdens de overgang namelijk aan in gewicht. Daarbij zorgt een grotere spiermassa ook voor een betere balans tussen de hormonen. Tijdens de overgang heb je een enorme hormonale disbalans, dus iets meer balans is van harte welkom. Je krijgt meer spiermassa door krachttraining in de sportschool maar gelukkig ook op vele andere manieren. 

 

Tip 5: Voeding bij overgangsklachten

Met voeding kun je al veel doen om je overgangsklachten te verminderen. 

  • Begin met het verhogen van je vezeliname. Op de website van Marianne vind je een lijstje met vezelrijke voeding. Daarmee verhoog je je darmgezondheid. Je darmen maken deel uit van ons immuunsysteem, verzorgen onze huid, produceren vitamines en beïnvloeden ons gedrag en humeur. Gezonde darmflora is dus belangrijk voor vrouwen in de overgang! 
  • Kies met name groenten uit de Brassica familie zoals bijvoorbeeld broccoli, bloemkool, spruitjes, radijs en waterkers. Deze stoffen hebben positieve invloed op de hormoonbalans. In de overgang ervaar je een enorme hormonale chaos, dus een beetje meer balans is wel fijn!
  • Eet minder (of geen) suiker en snelle koolhydraten waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Dit heeft een positief effect op je opvliegers. 
  • Beperk je calorie-inname. Naar mate we ouder worden hebben we echt minder eten nodig ;-), maar volg beslist geen strenge diëten en ga jezelf niet uithongeren of dingen eten en drinken die je helemaal niet lekker vindt (maar gezond schijnen te zijn!). Strenge diëten werken niet en geven alleen maar stress aan je lichaam. En stress en de overgang zijn geen vrienden.  
  • Eet meer Liganen (fyto-oestrogeen). Deze stoffen hebben positieve invloed op de hormoonbalans. Liganen kun je vinden in lijnzaad, knoflook, peulvruchten, haver, rogge en groenten. 

 

Tip 6: Maak de overgang bespreekbaar op je werk

De overgang heeft vaak ook grote invloed voor jou op je werk. Uit onderzoek van de CNV blijkt dat “leidinggevenden de overgang best serieus nemen. Sterker nog: als het ter sprake komt, zijn werkgevers vaak bereid om werkzaamheden aan te passen of anderszins rekening te houden met klachten. Maar er moet wel iemand zijn die het thema agendeert. Gebeurt dat niet, dan blijven vrouwen ermee rondlopen.” Marianne Bleumink geeft ook voorlichting aan werkgevers en HRM-medewerkers over onder andere de overgang. Ze begeleidt werknemers 1 op 1 om te kijken welke mogelijkheden er wél zijn en hoe we overgangsklachten verminderen of verlichten. Zou het ook interessant zijn voor jouw werkgever? Neem dan contact met haar op via www.mariannebleumink.nl

 

De aller- allerbelangrijkste tip….. 

Wees lief voor jezelf! Weet dat het normaal is wat je voelt en ervaart. En weet dat ook de overgang een fase is. Het gaat voorbij. Belangrijk is om een ingang te kiezen die voor jou het makkelijkst en fijnst is. Alles in stapjes. 

 

Meer weten over de overgang?

Marianne Bleumink heeft een hele interessante masterclass ontwikkeld die je kunt downloaden op haar website. Deze kost 25 euro en je kunt het bekijken wanneer je tijd en zin hebt. Bestel ‘m hier >


Lees hier meer over de overgang:



Vriendelijke disclaimer:

De content op dit blog is puur informatief. Het is geen vervanging voor professioneel of medisch advies.  Wij geven tips en suggesties, dat betekent niet dat je het klakkeloos moet opvolgen. Wij nemen daar geen verantwoording voor.  Op Pinkpress.nl wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Hier word jij niet slechter van, wij wel beter. Ook krijgen wij soms betaald of een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd, al kan ik je vertellen dat wij wel gewoon vrouwen zijn die blij worden van een cadeau. Die enthousiasme vind je natuurlijk terug.Je bent zelf verantwoordelijk voor waar jij je geld uitgeeft, je kunt dit niet verhalen op deze site/ pink press. Voor meer informatie kun je de algemene voorwaarden nog doorlezen.♥