Close
Accepteer je curvy lichaam met deze tips

Accepteer je curvy lichaam met deze tips!

Het is niet altijd gemakkelijk om je lichaam te accepteren, vooral als je niet voldoet aan de normen die de maatschappij heeft opgelegd. Maar je bent niet alleen! Veel vrouwen hebben moeite om hun curvy lichaam te omarmen en zich zelfverzekerd te voelen. Volgens de norm moet je slank en strak zijn. En dat terwijl het curvy lichaam juist de mooie curves heeft en niet persé ongezond hoeft te zijn.

Voor je in je toetsenbord springt en zegt dat iedereen goed is zoals die is, dit blog is voor vrouwen die zichzelf niet accepteren zoals ze zijn. Die niet elke dag blij in de spiegel kijken. Die zelfs die hele spiegel vermijden.

1. Acceptatie van je curvy lichaam

Het is belangrijk om te beginnen met het accepteren van je curvy lichaam zoals het is. Dit kan moeilijk zijn, vooral als je geïndoctrineerd bent met het idee dat alleen een slank lichaam mooi is. Het is natuurlijk dat je jezelf wilt verbeteren, maar dit moet niet ten koste gaan van je eigenwaarde. Praat met jezelf en zeg dingen als: “Ik ben mooi zoals ik ben” of “Ik hou van mijn curvy lichaam”.

Je zult merken dat hoe vaker je deze positieve affirmaties herhaalt, hoe meer je je lichaam leert waarderen. Doe dit ook wanneer je evengoed wilt afvallen, of iets aan je lichaam zou willen veranderen. Je moet gewoon weten dat je eerst van je lichaam moet houden voor je er een positieve wending aan kunt geven.

2. Eet gezond

Gezonde voeding heeft niet alleen een positief effect op je fysieke gezondheid, maar ook op je mentale gezondheid. Door te kiezen voor gezonde voeding kun je je beter voelen en meer energie hebben. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen en kies voor natuurlijke voedingsmiddelen zoals groenten, fruit en volkoren granen.

Als je je lichaam voedt met gezond voedsel, zal dit niet alleen je gezondheid verbeteren, maar ook je mindset. Hiermee zeg ik niet dat curvy vrouwen ongezond eten of moeten afvallen. Dat is iets wat je nu in je hoofd hebt en het is gewoon niet waar. Ik zeg alleen dat gezonder eten (mocht je dat nog niet doen) meer doet voor je mindset dan ongezond eten. Dat telt ook voor dunne mensen.

3. Blijf actief

Regelmatige lichaamsbeweging kan je lichaam helpen vorm te geven en versterken. Zorg ervoor dat je regelmatig beweegt, maar kies een activiteit die je leuk vindt. Of het nu gaat om yoga, dansen, wandelen of gewoon voor je uit rennen, het is belangrijk dat je beweging opneemt in je dagelijkse routine.

Begin langzaam en verhoog geleidelijk je activiteitenniveau naarmate je meer vertrouwen krijgt in je lichaam. Buiten dat actief zijn nou eenmaal goed voor je is, helpt het het lichaam ook wat te stroomlijnen, in betere proporties brengen. Wat uiteindelijk een beter gevoel in de spiegel geeft.

leer je mooie curvy lichaam te accepteren
Mooie en positieve voorbeelden zijn bijvoorbeeld The Curvy Empire en The Bigger Blog!

4. Kies de juiste kleding

Kleding kan een enorme impact hebben op hoe je je voelt over je lichaam. Dit betekent niet dat je moet kiezen voor tenten en vuilniszakken om je lichaam te verbergen. Het betekent meer dat je moet kiezen voor kleding die past bij je lichaamstype en dat je je er comfortabel in voelt. Kies kledingstukken die je rondingen benadrukken, of het nu gaat om een goede jeans of een goed passende blouse.

Bij mij ligt het er echt aan hoe ik mij voel. De ene dag trek ik een strakke broek aan met een goed zittend shirtje, de andere dag een wijde rok met een een nog wijdere trui. Het gaat erom dat je items in je kast hebt waarbij je lekker voelt. Die je aan kunt doen en kunt zeggen hier voel ik mij fijn in.

Niet wat een ander je vertelt, maar waar jij je fijn in voelt. Dit kan ook elke dag een trainingspak zijn. Dat zijn jouw zaken. Wat wel helpt, wat ik heb gemerkt, is als je bijvoorbeeld op een rotdag wel je haar netjes doet, een paar oorbellen in doet of een mascaraatje op smeert, dan voel je echt beter.

5. Omarm je rondingen

Uiteindelijk is het belangrijk om je rondingen te omarmen en trots te zijn op je lichaam. En vergeet niet dat het vormgeven van je lichaam niet alleen gaat om het bereiken van een bepaald doel of maat, maar ook om het voelen van innerlijke rust. Accepteer je lichaam zoals het is, en werk eraan om een betere versie van jezelf te worden. Het gaat erom dat jij je goed voelt in je eigen lichaam.

Zelfacceptatie en het omarmen van je rondingen kan in het begin moeilijk zijn, maar met hard werken, toewijding en de juiste mindset kan het uiteindelijk makkelijker worden en kun je je zelfverzekerd voelen en trots zijn op je lichaam. Eet gezond, blijf actief, kies de juiste kleding en gebruik positieve affirmaties om liefde voor je lichaam te creëren. Ga ervoor en omarm je unieke curvy lichaam!

Meer lezen over het curvy lichaam doe je hier:

About Ailana

Externe bloggers van PinkPress

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips bij opvliegers Q&A over de overgang