Close
Ben ik nou gek of ben ik in de overgang

Ben ik nou gek of ben ik in de overgang?

Oh lieve vrouwen, laten we beginnen dat je niet gek bent. Je lijkt soms gek, maar je bent het niet. Na je 40ste is de kans groot dat je in de overgang zit. De overgang is de tijd tussen normaal en de menopauze. 

Wanneer ben je in de overgang?

In tegenstelling tot populair geloof, ben je niet pas in de overgang bij de laatste menstruatie maar al een hele tijd daarvoor. Waar de 1 er niks van merkt gaat de ander door allerlei vage klachten en loop je overal tegen een dichte deur aan want je bent nog ongesteld. 

De klachten van een burn out lijken enorm op die van de overgang, en dus stoppen veel vrouwen met werken en hebben ze rond deze leeftijd een burnout. 

Wist je dat de zelfmoordcijfers het hoogst zijn bij vrouwen tussen de 45 en 55. Best eng. Ik wil je echt op het hart drukken dat als je je “off” voelt, ga naar de huisarts, een overgangs consulente, een psycholoog, een gynaecoloog, maar laat je niet wegsturen. Neem materiaal mee, links, informatie. Helaas worden vrouwen in de overgang (of tienermeiden) 9 van de 10x gezien als gestrest, overspannen en een zeurpiet. 

Natuurlijk is het altijd belangrijk om ziektes, vitamines tekort etc. uit te sluiten. Je zult zien dat hier vaak (als je in de overgang bent) niets aan de hand is en dag mevrouw. Vraag of je naar een gynaecoloog mag of een overgang specialist. Je hoeft je namelijk niet zo te voelen.

vrouw in de overgang op bed

Bekende en minder bekende klachten in de overgang

Er zijn veel bekende klachten in de overgang als de opvliegers of nachtzweten. Er zijn ook veel onbekende klachten. Je hoeft echt niet alle klachten te hebben om in de overgang te zitten, maar als je er meerdere hebt van de lijst hieronder zou ik toch even langs een huisarts gaan. 

1. Opvliegers: 

Plotselinge gevoelens van warmte die het gezicht, de nek en de borst kunnen overstromen, vaak gevolgd door roodheid en zweten. Ze kunnen enkele minuten tot een half uur duren en komen vaak ‘s nachts voor, waardoor ze nachtelijk zweten veroorzaken en de slaapkwaliteit kunnen verstoren. Ze gebeuren ook overdag en kunnen ook zorgen dat je het heel benauwd krijgt tot zelfs overlopen in een paniekaanval.

2. Nachtelijk zweten: 

Overmatig zweten tijdens de nacht, vaak geassocieerd met opvliegers, kan leiden tot verstoring van de slaap en vermoeidheid overdag. De ene vrouw zweet een beetje, de andere maakt een heus waterbed van haar matras. Sommige vrouwen moeten wel 3x per nacht het bed verschonen. 

3. Stemmingsschommelingen:

Tijdens de overgang kunnen vrouwen intense emoties ervaren, waaronder woede-uitbarstingen, angstgevoelens en depressie. Hormonale schommelingen kunnen de emotionele regulatie beïnvloeden en leiden tot stemmingswisselingen. Sommige vrouwen verliezen al hun redelijkheid, kunnen ze niets aan doen. Je gaat soms van niks aan de hand naar laaiend, en vrolijk naar huilen omdat er een draadje los zit van je jurk. 

4. Gewichtstoename: 

Veranderingen in hormoonspiegels tijdens de overgang kunnen het metabolisme vertragen en leiden tot gewichtstoename, vooral rond de buikstreek. Kon je altijd eten wat je wilde? En nu opeens kijk je naar een glas water en zit er 7kg extra op je buik? Je bent niet alleen.

5. Slapeloosheid: 

Problemen met in slaap vallen, doorslapen en/of vroeg ontwaken kunnen voorkomen tijdens de overgang, vaak als gevolg van opvliegers, nachtelijk zweten en emotionele stress.

6. Vermoeidheid: 

Hormonale veranderingen en slaapproblemen kunnen leiden tot vermoeidheid overdag, zelfs na een goede nachtrust. Waar de 1 wat vermoeider is, kan de ander echt uitgeput zijn. Zo moe dat je je ogen de hele dag amper kunt openhouden. Het gevoel dat je 3 nachten hebt doorgehaald en nu toch door moet. 

7. Verminderd libido: 

Een afname van het libido of seksueel verlangen kan optreden tijdens de overgang als gevolg van hormonale schommelingen, fysieke veranderingen en emotionele factoren. Ook een toename kan gebeuren! 

8. Droge huid en haar: 

Afname van oestrogeen kan leiden tot droge huid en haar, waardoor ze broos en minder gehydrateerd worden. Ook kan het haar wat dunner worden en meer uitvallen.

9. Veranderingen in menstruatiepatroon: 

Menstruatie kan onregelmatiger worden tijdens de perimenopauze en uiteindelijk stoppen tijdens de menopauze, met variaties in duur, intensiteit en frequentie. Ik had dagen dat ik en maandverband, en een menstruatie broekje en ook een tampon moest gebruiken en na een uur weer was doorgelekt. Voor soms wel 10 dagen achter elkaar. Met krampen waardoor ik echt dubbelklapte op de grond. Nu ga ik gelukkig door de fase van 1 dag ongesteld en een beetje nadruppelen. Ik hoop dat het einde hier in zicht is.

10. Vaginale droogheid: 

Afname van oestrogeen kan leiden tot dunner worden en verlies van elasticiteit van vaginale weefsels, wat resulteert in vaginale droogheid en ongemak tijdens seksuele activiteit. Ook het vegen na het plassen kan pijnlijk worden. En kun je eerder een schimmelinfectie krijgen. Yay. 

11. Botverlies (osteoporose): 

Afname van oestrogeen tijdens de menopauze kan het risico op osteoporose verhogen, een aandoening die botverlies en verhoogd risico op fracturen veroorzaakt. 

12. Geheugenproblemen: 

Hormonale schommelingen kunnen de cognitieve functies beïnvloeden, waardoor het moeilijker wordt om informatie te onthouden en geheugenproblemen kunnen ontstaan tijdens de overgang. Dit kan zo heftig zijn dat je je soms echt gek voelt. Je wilt niet weten hoe vaak ik een Alzheimer test heb gedaan. Ik dacht serieus dat het mis ging met mij. Nu dat ik weet dat het echt de overgang is en er niks is met mijn hersenen (ik had een lichte tia en ben helemaal onderzocht) lijkt het meteen al wat beter te gaan.

13. Concentratieproblemen:

 Veranderingen in hormoonspiegels en slaapproblemen kunnen leiden tot moeite met concentreren en aandacht vasthouden tijdens de overgang, waardoor dagelijkse taken moeilijker kunnen worden uitgevoerd. Werken kan echt een uitdaging zijn!

14. Angstgevoelens: 

Emotionele stress en hormonale veranderingen kunnen bijdragen aan gevoelens van angst en bezorgdheid tijdens de overgang. Hier kun je heel irrationeel bezorgd worden om niks. 

15. Depressie: 

Sommige vrouwen kunnen depressieve symptomen ervaren tijdens de overgang, mogelijk als gevolg van hormonale schommelingen en veranderingen in levensomstandigheden. Dit is een gevaarlijke. 

Hoe vaak ik wel niet vrouwen van mijn leeftijd heb gehoord dat ze het niet meer zagen zitten. Dachten aan voor een trein stil te staan of een doosje pillen achterover te slaan. Bizar genoeg krijg je heel makkelijk antidepressiva bij de huisarts, maar hulp bij de overgang kun je meestal wel vergeten. 

16. Hartkloppingen: 

Snelle of onregelmatige hartslag, vaak vergezeld van een gevoel van angst, kan voorkomen tijdens opvliegers en andere symptomen van de overgang. Let op; bij vrouwen zijn het vaker vage klachten dan de bekende klachten bij een hartinfarct. 

17. Duizeligheid:

 Sommige vrouwen kunnen duizeligheid ervaren tijdens de overgang, mogelijk als gevolg van hormonale veranderingen, bloeddruk variaties of andere factoren.

18. Hoofdpijn: 

Hoofdpijn en migraine kunnen vaker voorkomen tijdens de overgang als gevolg van hormonale schommelingen en emotionele stress.

19. Gewrichtspijn: 

Pijn en stijfheid in gewrichten kunnen optreden tijdens de overgang, mogelijk als gevolg van hormonale veranderingen en verminderde botdichtheid. Je zult zien dat als je hier veel last hebt dat je vrij makkelijk de diagnose fibromyalgie krijgt. Zonder enige verdere klachten. Nu kan het natuurlijk fibromyalgie zijn, maar met die diagnose ben je nog verder van huis als het wel de overgang is. 

20. Spierspanning en spierpijn: 

Sommige vrouwen ervaren spierspanning en spierpijn tijdens de overgang, mogelijk als gevolg van hormonale veranderingen, vermoeidheid en stress.

Zoals je ziet is de overgang meer dan extra zweten en wat chaotischer. Het is echt belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert en voor jezelf opkomt! 

Tip: lees mijn blogs over boeken over de overgang of over hormoontherapie. Er is namelijk wel een oplossing voor de meeste vrouwen. Ook Herken de menopauze met de 4 super tips! is een aanrader of Vrouwen en krachttraining: slanker, strakker en keiharde billen

About Judith

Hi! Welkom bij Pink Press! Ik ben Judith, ondernemer, meisjes mama, en gediplomeerd voedingsdeskundige en gewichtsconsulente. Liefs xoxo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips bij opvliegers Q&A over de overgang