Close
Beter slapen is belangrijk voor de gezondheid

Beter slapen doe je met deze 22 tips!

Veel van ons kunnen er alleen maar van dromen: beter slapen! Slaap is essentieel voor ons welzijn, maar soms wil het gewoon niet lukken. Gelukkig zijn er veel producten en supplementen die ons kunnen helpen om beter te slapen en ons weer energiek te voelen. Laten we eens kijken naar 12 van deze natuurlijke middelen om te slapen, met 10 extra tips voor een betere nachtrust!

12 natuurlijke middelen die kunnen helpen bij beter slapen

Beter slapen staat op de wishlist van heel veel mensen. Logisch ook want wanneer je slecht slaapt heb je minder weerstand, een slechter humeur, haaruitval, aankomen in gewicht, hartklachten.. Beter slapen is dus essentieel voor de gezondheid. Er zijn wat natuurlijke middelen die je zou kunnen gebruiken, vermoed je iets anders dan bijvoorbeeld stress of onrust dan is het altijd belangrijk om een arts te raadplegen.

Melatonine

Melatonine is een hormoon dat van nature in ons lichaam wordt aangemaakt om ons slaap-waakritme te reguleren. Het is verkrijgbaar als supplement en kan helpen om het inslapen te vergemakkelijken en de slaapkwaliteit te verbeteren. Melatonine kan echter bijwerkingen hebben, dus overleg altijd met je huisarts voordat je het gaat gebruiken. Het is belangrijk om melatonine elke dag op hetzelfde tijdstip te nemen om het jetlag gevoel te voorkomen. Ook is het aan te raden om dan ook elke dag op hetzelfde tijdstip te gaan slapen.

Valeriaanwortel

Valeriaanwortel is een natuurlijke kruidenremedie die kan helpen bij het verminderen van angst en stress, en het bevorderen van ontspanning en beter slapen. Het kan worden ingenomen als supplement of als thee en heeft een kalmerende werking op het lichaam en de geest.

Kamille thee

Kamille thee is een andere natuurlijke remedie die bekend staat om zijn kalmerende en ontspannende effecten. Het kan helpen om angst te verminderen en de slaap te verbeteren. Kamille thee is ook gemakkelijk verkrijgbaar en kan voor het slapengaan worden gedronken.

Magnesium

Magnesium is een mineraal dat kan helpen bij het verminderen van stress en angst, en het bevorderen van ontspanning en beter slapen. Het kan worden ingenomen als supplement of worden opgenomen in je dieet door middel van voeding zoals spinazie, amandelen en avocado’s.

Lavendel

Lavendel is een kruid dat bekend staat om zijn kalmerende en ontspannende effecten. Het kan worden gebruikt als etherische olie of als supplement om te helpen bij het bevorderen van slaap en ontspanning. Heb je wel eens lavendelijs of lavendelthee geprobeerd? Dat geluksmomentje helpt ook echt bij beter slapen.

5-HTP

5-HTP is een aminozuur dat kan helpen bij het verhogen van de serotoninespiegel in de hersenen, wat kan helpen bij het verminderen van angst en het bevorderen van slaap. Het kan worden ingenomen als supplement en kan bijwerkingen hebben, dus overleg eventueel met je huisarts voordat je het gaat gebruiken.

Ashwagandha

Ashwagandha is een kruidenremedie die kan helpen bij het verminderen van stress en angst en het bevorderen van ontspanning en slaap. Het kan worden ingenomen als supplement en kan bijwerkingen hebben op medicatie, dus overleg eventueel met je huisarts voordat je het gaat gebruiken.

GABA

GABA is een neurotransmitter die kan helpen bij het verminderen van angst en stress, en het bevorderen van ontspanning en slaap. Het kan worden ingenomen als supplement en kan bijwerkingen hebben, dus overleg even met je huisarts voordat je het gaat gebruiken.

L-theanine

L-theanine is een aminozuur dat van nature voorkomt in groene thee. Het kan helpen bij het verminderen van stress en angst, en het bevorderen van ontspanning en slaap. Het kan worden ingenomen als supplement of worden opgenomen in je dieet door middel van groene thee. Ik zelf maak tegenwoordig elke avond een matcha latte. Buiten dat je door de warme melk voor het slapen gaan lekker rozig wordt, is het sowieso erg goed voor je. Matcha bevat calcium, kalium, vitamine A en C, ijzer en eiwitten die je immuunsysteem versterken. Matcha thee bevat wel cafeïne, dus als je daar gevoelig voor bent moet je het niet in de avond nemen. Heb je ADHD dan is de kans groot dat je echt energiek en uitgerust wakker wordt.

Bestel hier je Matcha poeder!

Passiebloem

Passiebloem is een kruidenremedie die kan helpen bij het verminderen van angst en stress, en het bevorderen van ontspanning en slaap. Het kan worden ingenomen als supplement en heeft een kalmerend effect op het lichaam en de geest. Het is ook heerlijk als thee!

Hop

Hop is een kruid dat bekend staat om zijn kalmerende en ontspannende effecten. Het kan worden gebruikt als supplement of als thee om te helpen bij het bevorderen van slaap en ontspanning. Aan hop worden wel meer gezondheidsvoordelen toegeschreven, dus een koud (alcoholvrij) biertje op zijn tijd kan dus zeker voordelig zijn.

CBD-olie

CBD-olie is een olie die wordt gewonnen uit de hennepplant en kan helpen bij het verminderen van angst en stress, en het bevorderen van ontspanning en slaap. Het kan worden ingenomen als supplement en heeft geen psychoactieve effecten.

Beter slapen doe je met deze 22 tips

Beter slapen met deze 10 tips

1. Zorg voor een regelmatig slaappatroon: ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op, ook in het weekend.

2. Maak je slaapkamer comfortabel: zorg voor een comfortabel bed, kussen en beddengoed. Houd je slaapkamer koel, donker en stil.

3. Vermijd cafeïne, alcohol en nicotine: deze stimulerende middelen kunnen je slaap verstoren.

4. Ontspan voor het slapengaan: neem een warme douche of bad, luister naar rustgevende muziek of lees een boek om je geest te kalmeren.

5. Vermijd schermen voor het slapengaan: de blauwe lichtstralen van computers, tablets en telefoons kunnen de aanmaak van melatonine (het slaaphormoon) verstoren.

6. Ga overdag naar buiten: blootstelling aan daglicht helpt je om je biologische klok op schema te houden.

7. Vermijd dutjes overdag: dutjes kunnen de kwaliteit van je nachtelijke slaap beïnvloeden.

8. Beweeg regelmatig: regelmatige lichaamsbeweging kan helpen om stress te verminderen en de slaapkwaliteit te verbeteren.

9. Eet gezond: een gezond dieet kan bijdragen aan een betere slaapkwaliteit. Vermijd zware maaltijden en cafeïne voor het slapengaan.

10. Zoek professionele hulp indien nodig: als je slaapproblemen aanhouden, zoek dan professionele hulp bij een arts of slaapspecialist.

Mijn blogs over beter slapen

Zoals je ziet zijn er veel dingen die je kunt doen om beter te slapen. Door een combinatie van natuurlijke remedies, supplementen en gezonde slaapgewoonten, kun je je slaapkwaliteit verbeteren en je elke dag weer energiek en uitgerust voelen. Het is belangrijk om altijd te overleggen met je huisarts voordat je begint met het innemen van supplementen. Of je nu kiest voor natuurlijke kruidenremedies, voeding of supplementen, er is altijd een oplossing om jou te helpen beter te slapen.

Sweet dreams, schatjes!

About Ailana

Externe bloggers van PinkPress

1 thought on “Beter slapen doe je met deze 22 tips!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips bij opvliegers Q&A over de overgang