Close

Dag van de Leidster

Het is binnenkort weer de Dag van de Leidster. Een dag waarop ouders (en werkgevers) hun waardering kunnen uiten voor de opvang die we liever niet nodig hadden. Wat? Moet ik als klant mijn waardering uiten? Ben je nou helemaal gek geworden? Zullen we ook een Dag van de Kassière uitroepen, waarop we standaard een euro extra aan de kassabediende geven, omdat ze zo goed haar best doet vriendelijk te blijven tijdens de geestdodende werkzaamheden?

Nee, dát is absurd! Maar een Dag van de Leidster klaarblijkelijk niet. Hoogstwaarschijnlijk accepteren we het, omdat zij een deel van de opvoedtaken op zich nemen. Dat ze daarvoor betaald krijgen; dat het bovendien erg leuk werk is; en dat ik het liever zelf deed, laten we voor het gemak achterwege.

Zeepjes in cadeauverpakking

Ja, ieder jaar op de 3e donderdag van september is het zover. Twee dagen nadat ons op Prinsjesdag is voorgelogen over hoeveel onze koopkracht het komende jaar zal toenemen. Het zal dan ook niet toevallig zijn dat op de website voor deze speciale dag cadeausuggesties worden gedaan.

Zeep & body lotion óf douchegel & shampoo in een speciaal voor deze dag ontworpen doosje. Blijkbaar stinken veel leidsters. Althans, die indruk krijg ik wel van de cadeautips.

Maar, denk ik dan, zouden ze de zeepjes van vorig jaar al op hebben dan? Ik bedoel, er zijn al gauw zo’n veertig kinderen op een kinderopvang. Dus je ontneemt die leidsters ook nog eens de vrijheid van het kiezen van een eigen zeepgeurtje. De provisiekast puilt vast uit van de shampoo’s.

Gewaardeerd personeel werkt harder

Onder groepsdruk wordt alles vloeibaar. Dat moeten ze gedacht hebben bij de ouderraad en de kinderopvang, toen ze mij een mailtje stuurde met hun plannen – die ik, samen met de andere ouders, moet uitvoeren – om de leid(st)ers eens in het zonnetje te zetten. Nou, ik word recalcitrant van peer pressure. Floris en Claudia, de begeleiding op de BSO van mijn snotapen, weten allang dat ik ze op waarde weet te schatten.

Maar nog meer, ik vind het de taak van de werkgever zelf om zijn personeel het gevoel te geven gewaardeerd te worden. Da’s bovendien het verschil tussen één beauty-set of veertig. Maar doe dan, als werkgever, ook niet één lullig verplicht nummer in het jaar. Nee, het hele jaar door moet je je waardering uiten. Maar niet iedere dag zeepjes geven, hoor!

About Linda

Cookieconsent met Real Cookie Banner