Dit moet je weten voordat je de overgang in gaat!

Oh de overgang mensen.. Ik dacht, net als jij waarschijnlijk, dat al die ellende pas komt rond je 55ste. Helaas is het voor de meeste vrouwen al veel eerder een drama. Ze noemen dit ook wel de peri-menopauze. Een soort van geinige preview op het echte werk. 

Nu al aan de overgang denken?

Ik kwam er zelf een beetje te laat achter en nu kreeg ik allerlei lichamelijke klachten als: 

  • slappe bekkenbodemspieren
  • opvliegers
  • vroege slijtage aan botten
  • ochtendstijfheid
  • aankomen van het kijken naar water
  • veel hoofdpijn
  • minder weerstand
  • minder weerstand tegen stress

Ik loop al zo een 2 jaar bij de dokter, in ziekenhuizen, met allerlei vage klachten. Nog steeds zijn we volop in onderzoek. Daar komt bij dat ik pas een diagnose kreeg die ik al jaren aanvoelde komen: autisme. Met een burn -out. Wat ik al zei, in deze “voor de overgang” periode raak je gewoon al sneller overspannen. 

Maar je kunt dit dus verminderen, voorkomen, verbeteren.
De overgang

Segsy time! 

De kans is groot dat je nu helemaal niet echt op sex zit te wachten. Hoofdpijn, niet lekker in je vel, en hoe houd je het een beetje aangespannen terwijl het voelt alsof er een vrachtwagen zonder moeite doorheen kan rijden?

Orgasmes werken! Zelfs als het voelt alsof je spieren niet lekker meer meewerken, zet een orgasme alles aan het werken. De spieren trekken samen, en zo is het ook nog een ideale bekkenbodemspiertraining (gooi die maar in scrabble). Wordt je nou niet warm of koud van je vingers, wil je niet dat een partner aan je zit, wat dan ook. Een Lovense Lush 3 is een serieuze aanrader. Het is een soort van c vorm vibrator waarbij je een deel inbrengt en de rest tegen je clitoris aan komt. Doordat het van binnen en buiten trilt is dit echt een lekkere (letterlijk) training. Het mooie van orgasmes is dat het lichaam ook ontspant – bye bye hoofdpijn – je maakt allerlei happy hormonen aan, en die gaan graag de strijd aan met je zeik hormonen die de boel willen verpesten voor je. Oh en wist je dat je huid meer gaat glanzen en je borsten wat meer omhoog gaan staan na een orgasme? Tijdelijk oké, maar just saying, dat is wel het moment dat je even in de spiegel moet kijken hoe mooi je eigenlijk bent! 

Had ik al gezegd dat hier een remote control bij zit en je eventueel je partner de remote kan geven? Deze kan zelfs via internet de boel besturen.. Maakt dus niet uit hoe ver ze zijn! Voor hem is er trouwens de Lovense Max 2 die ook met een afstandsbediening werkt. Het zuigtt, trilt, drukt en geeft allerlei sensaties. Zo kun je elkaar verwennen zonder zelfs maar enig fysiek contact en op een afstand. Misschien geeft het ook weer even een extra boost in de relatie.
Overgang

 

Denk aan je vitamines ook voor je de overgang in gaat

Het kan geen kwaad wat beter op te letten op je vitamines en mineralen. Denk aan de omegas voor de hersenen en de huid, collageen voor botten en huid, calcium en vitamine D voor huid, humeur en botten. Want oh vrouw die botten.. Die zijn al lang niet meer wat ze geweest zijn! Ik kreeg een goede tip dat plantaardige melk meer calcium en vitamine D hebben dan dierlijke melk. En ook mag je lekker los gaan op groene groentes. Suiker is helaas geen aanrader. Dit betekent niet dat je alles moet kappen want daar wordt je vast niet gelukkig van. Probeer wat te minderen. Ik zelf vind fruit niet te haggelen, maar ik heb nu een groenteboer die elke week een flinke bak fruit brengt en ik voel mij schuldig dat het dan niet op is. Ja, zo ben ik. En fruit is ook suiker, ja, maar ook vezels en ook vitamines. Je kunt niet zeggen dat je net zo goed taart kunt eten in plaats van een appel want suiker is suiker. Het gaat niet alleen om de suiker maar om al het andere dat fruit met zich meebrengt! 

 

Daar komt hij… Beweging!

Net nu je eigenlijk alleen onder een deken op de bank wilt liggen met warme chocomel (calcium moest toch?) en janken bij Hallmark chick flix op Netflix, kom ik aan met beweging. Het is niet anders. Sorry dames! Ik had graag beter nieuws gebracht. Nee, je hoeft niet als een hamster op zijn rad tekeer te gaan. Maar je moet wel bewegen. Begin met wat langer te wandelen of de hond uit te laten. Zwemmen is ook een hele fijne sport want die is het minst pijnlijk. Als je al last hebt, dan kun je hier echt heel veel voordeel uit halen. Al zijn het 10 baantjes, je komt steeds verder. Roeien is fantastisch voor de spieren, en dan kom je daarna bij krachttraining. Krachttraining versterkt je spieren die je lichaam dragen, zo slijten de botten minder snel en heb je zelfs minder kans wat te breken als je valt. Je lichaam gaat ook langer mee. Eerlijk is eerlijk. Yoga, pilates, zumba, het maakt ook niet uit wat je doet of wat je kan, als je maar begint en wat doet. 

 

Succes lieve vrouwen!!


Meer over de overgang?



Vriendelijke disclaimer:

De content op dit blog is puur informatief. Het is geen vervanging voor professioneel of medisch advies.  Wij geven tips en suggesties, dat betekent niet dat je het klakkeloos moet opvolgen. Wij nemen daar geen verantwoording voor.  Op Pinkpress.nl wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Hier word jij niet slechter van, wij wel beter. Ook krijgen wij soms betaald of een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd, al kan ik je vertellen dat wij wel gewoon vrouwen zijn die blij worden van een cadeau. Die enthousiasme vind je natuurlijk terug.Je bent zelf verantwoordelijk voor waar jij je geld uitgeeft, je kunt dit niet verhalen op deze site/ pink press. Voor meer informatie kun je de algemene voorwaarden nog doorlezen.♥