drinkbijhetsporten - De lekkerste drankjes voor, tijdens en na het sporten!
Healthy Lifestyle

De lekkerste drankjes voor, tijdens en na het sporten!

Wat vind jij lekker om te drinken bij het sporten?

Het is inmiddels bijna februari, en zo goed als iedereen heeft zijn goede voornemens weer over boord gegooid en ligt weer op de bank. Wanneer je op dit blog hebt geklikt ga ik er voor het gemak vanuit dat jij nog wel een ruggengraat hebt. Gefeliciteerd! Jij staat deze zomer vol zelfvertrouwen op het strand! Misschien met sixpack, misschien zonder. Maar sowieso met het gevoel dat je wat bereikt hebt deze afgelopen maanden.

Al jaren roept men dat je minimaal twee liter water op een dag moet drinken om gezond en fit te blijven. Wanneer je veel sport is het nog belangrijker om goed gehydrateerd te blijven. Niet alleen tijdens het sporten, maar natuurlijk ook ervoor en erna. Maar wat kun je dan als beste drinken?

Voor het sporten

Voordat je jezelf in die yogapants hijst (een workout op zich, in my opinion) is het belangrijk om voldoende te drinken. Je kunt hierbij denken aan minstens een halve liter vocht. Bij veel sporten is water in principe voldoende. Maar ben je van plan om langer dan een uur intensief ijzer op te tillen, of buiten rond te rennen? Dan is een drankje met wat suikers erin raadzaam. Je kunt hierbij denken aan een glas limonade.

Ook zijn er speciale poeders op de markt waarmee je je eigen sportdrank kunt creëren. De zogenaamde pre-workout shakes. Hier zit veelal cafeïne en suiker in, waardoor je kort een energieboost krijgt, en dus betere resultaten behaalt in de sportschool! Let wel op, in veel pre-workout poeders zit beta-alanine, een stofje waardoor je vingers en tenen kunnen gaan tintelen. Dit is niet gevaarlijk, maar de eerste keer dat ik shakend in de gym stond schrok ik me een hoedje!

IMG 0290 - De lekkerste drankjes voor, tijdens en na het sporten!

Drinken bij het sporten

Wanneer jij, net als ik, een uur meer dan genoeg vindt om in een sportschool rond te lopen is water ruim voldoende. Let er wel op dat je voldoende drinkt. Hoeveel je moet drinken is afhankelijk van de intensiviteit van je training. Bij een lichte training is 500 ml vaak genoeg. Bij een intensievere sessie kan het zelfs oplopen tot twee liter water. Bereid je maar vast voor om váák naar het toilet te moeten! Sport je langer dan anderhalf uur dan zou je ervoor kunnen kiezen om koolhydraten aan te vullen door middel van je drankje. Je kunt dan kiezen voor een isotone drank. Dat is een moeilijk woord voor alles wat lijkt op Aquarius.

Ben je geen fan van water dan is een Ice Tea zoals de Fuzetea echt een aanrader. Vooral de Green Tea Mango Chamomille gaat er hier in liters doorheen. Je drinkt het lekker makkelijk weg, en het is caloriearm. Leuk weetje is dat de thee duurzaam is ingekocht, en zo een steentje bijdraagt aan de lokale ondernemers. Ook zit het in 100% recyclebare verpakking, heel eerlijk gebruik ik daarom de grote pakken thee, en neem ik ze mee in de kleine flesjes. aaptiv 1 - De lekkerste drankjes voor, tijdens en na het sporten!

Na het sporten

Ja! Je bent klaar! Eindelijk kun je weer op die bank gaan liggen! Maar welke vloeistof gooi je daarbij in je glas? Nu kun je eigenlijk all out gaan. Je lichaam heeft hard moeten werken en is een hoop stoffen verloren. Deze mag je weer aanvullen. Dit kun je doen door de volgende drie drankjes:

 

  • Kokoswater | Kokoswater bevat een hele berg aan elektrolyten en antioxidanten. Tijdens het sporten zweet je (waarschijnlijk) veel, en verlies je kalium. Kokoswater bevat 5 keer meer kalium dan normale sportdranken waardoor het een top drankje is voor na je workout. En het is nog lekker ook!

 

  • Proteïne shake | Natuurlijk is herstel een van de belangrijkste dingen na een fijne sportsessie. Je wilt natuurlijk niet de volgende dag niet meer naar de wc kunnen van de spierpijn. Het is dan goed om je eiwitten aan te vullen. Dit doe je door eiwit (of proteïne) shakes te drinken. Verkrijgbaar in allerlei smaken en te mengen met water of melk. Deze shake drink je binnen een half uur na je training. En dat mixen? Zie het als een extra armoefening!

 

  • Chocolade melk | Tja, dat had je niet gedacht he! Naar het schijnt is chocolade melk een van de beste manieren om te herstellen. Het bevat een hoop eiwitten, calcium én de broodnodige (haha) koolhydraten. Daarnaast blijkt ook dat cacao ervoor zorgt dat je spieren sneller herstellen. En dat is wel handig, wanneer je op 3 hoog woont zonder lift.

Wat drink jij graag bij het sporten? En drink jij genoeg?Wat te drinken bij het sporten - De lekkerste drankjes voor, tijdens en na het sporten!

Volg mij!

Judith

Hi! Welkom bij Pink Press! Ik ben Judith, ondernemer, meisjes mama, lijd aan heel wat afkortingen en ben anders dan de rest. Lees lekker mee of stuur je eigen verhalen in. Hier mag alles. Liefs xoxo
img 20180308 204700 300 - De lekkerste drankjes voor, tijdens en na het sporten!
Volg mij!

Op Pinkpress.nl wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Hier word jij niet slechter van, wij wel beter. Ook krijgen wij soms betaald of een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd, al kan ik je vertellen dat wij wel gewoon vrouwen zijn die blij worden van een cadeau. Die enthousiasme vind je natuurlijk terug. Voor meer informatie kun je de algemene voorwaarden nog doorlezen. 

Hi! Welkom bij Pink Press! Ik ben Judith, ondernemer, meisjes mama, lijd aan heel wat afkortingen en ben anders dan de rest. Lees lekker mee of stuur je eigen verhalen in. Hier mag alles. Liefs xoxo

21 Reacties

  • Eva

    Ik had nooit verwacht dat chocomel zo goed was. Ik probeer echt voldoende te drinken, maar ik vind het wel lastig.

  • Ronald Casper

    Mooi artikel. Ik drink Chaga thee. Super antioxidant en dorstlesser. Ook lekker in een smoothie

  • Ellen

    Voor mij alleen water. Mag geen suiker. Als ik heel streng diieet en veel sport dan soms wel een eiwitshake

  • Lodi

    Wat een goed idee, ik drink eigenlijk altijd water tijdens en na het sporten, maar iets drinken met iets extra’s is eigenlijk veel beter. tenslotte raak je zoveel stoffen kwijt.

  • Debbythechocoholic

    Ik drink enkel water voor, tijdens en na mijn work-out. Proteïne shakes zijn heel slecht voor je lichaam en die rommel bezorgt me zoveel last aan mijn maag en darmen.

  • Eva

    Haha wat grappig dat chocomelk zo goed is voor na het herstel ! dat ga ik onthouden! Verder drink ik eigenlijk nooit sportdrankjes, altijd alleen maar water 🙂

  • Mirjam

    Ik ga altijd voor water bij het sporten. Ik moet wel zeggen dat ik erg benieuwd ben naar de Fusetea – heb er al veel over gelezen!

  • Daniëlla

    Tijdens het sporten drink ik 750ml water. Na afloop vaak ook water, of ik moet een stevige krachttraining hebben gedaan. Dan neem ik een proteinshake.

  • Fleur

    Ik drink tijdens het sporten water, maar na het sporten inderdaad een zuivel product. Dit helpt tegen de spierpijn

  • Charlotte

    Oh ik ben een hele slechte voor dit artikel. Ik sport (nog) niet en ik drink te weinig. Oeps! Maar ik moet binnenkort toch op zoek naar een sportschool dus ik ga je tips onthouden!

  • Pauline Böckling

    Om eerlijk te zijn drink ik nooit sportdrankjes. Als ik naar hardlooptraining ga drink ik vooraf en na afloop, en bij warm weer tussendoor gewoon water.
    Ik vind de flesjeshype een beetje overdreven – alsof we niet een uur zonder drinken kunnen.
    Na de Zevenheuvelenloop kreeg ik door de organisatie een flesje sportdrank in mijn hand gedrukt en merkte toen wel dat het herstel sneller verliep door aanvulling van mineralen e.d. Eerlijk is eerlijk…

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: