Groen ondernemen: 8 tips voor een duurzame bedrijfsvoering

Groen ondernemen: 8 tips voor een duurzame bedrijfsvoering

Groen ondernemen staat aan de top van prioriteiten van veel bedrijven. Als ondernemer is het steeds belangrijker om duurzaam te ondernemen. Niet alleen omdat het goed is voor het milieu, maar ook omdat duurzaam ondernemen steeds meer in de smaak valt bij consumenten (laten we eerlijk zijn). Het kan dan ook lonen om je bedrijfsvoering aan te passen zodat je groener gaat ondernemen. In dit blog geven we je tips voor het duurzamer maken van je bedrijf.

1. Ga na of je bedrijf energiezuinig kan opereren

Een van de eerste stappen bij groen ondernemen is het verminderen van je energieverbruik. Dit kan je doen door te investeren in energiezuinige apparaten en verlichting, maar ook door gebouwen beter te isoleren. Op deze manier kan je flink besparen op je energiekosten én draag je bij aan het verminderen van je CO2-uitstoot. Punt 2 is hier weer een mooie extra op!

2. Let op je watergebruik

Water is een kostbaar goed en helaas wordt het steeds schaarser. Zorg er daarom voor dat je water zo zuinig mogelijk gebruikt in je bedrijf. Dit kan je doen door bijvoorbeeld waterbesparende kranen en toiletten te gebruiken, maar ook door het regenwater op te vangen en te hergebruiken. Wat je veel ziet bij verschillende nieuwe kantoren zijn moestuintjes op het dak of een balkon. Dit is een hele groene manier van zuinig omgaan met water als je de regen opvangt. Ook schijnt het dat mensen die even in de buitenlucht zijn veel productiever werken. Een prima plek dus voor een extra tafel om buiten te werken, lunchen of even in de moestuintjes te rommelen.

3. Groene marketing bij groen ondernemen

Met het oog op het verminderen van het milieu-impact, beginnen veel bedrijven met groen ondernemen. Dit houdt in het gebruik van milieuvriendelijke producten en het uitvoeren van bedrijfsactiviteiten die niet schadelijk zijn voor het milieu. Bedrijven kunnen ook kiezen voor het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, het beperken van het gebruik van chemische stoffen en het verminderen van het aantal verpakkingen.

Voor veel ondernemers hoort de marketing hier natuurlijk bij. Het is belangrijk dat je wel eerlijk bent met groene marketing. Mensen prikken hier snel doorheen en dat is gewoon geen goede look. Je wilt transparant ondernemen, hoe klein of groot het bedrijf ook mag zijn. Je hoeft niet meteen groot te denken en het uitgebreid in je marketing te gebruiken als je nog geen grote stappen kunt maken.

Bijvoorbeeld, in plaats van het gebruik van plastic zakken, kun je kiezen voor het gebruik van bedrukte canvas tassen. Tassen bedrukken is een goede manier om het bedrijf te promoten, omdat het een duurzaam product is dat niet schadelijk is voor het milieu. Het is ook nog eens een leuk hebbedingetje als je het goed aanpakt door bijvoorbeeld een grappige quote op de canvas tassen, een mooie kleur of een coole foto. Zo kun je ervoor zorgen dat de tas vaak gebruikt wordt, wat gratis reclame is voor jou weer. Je kunt mooie kwaliteit vinden bijvoorbeeld bij Promofit.

4. Probeer afval zoveel mogelijk te voorkomen

Afval voorkomen is beter dan afval verwerken. Probeer daarom zoveel mogelijk afval te voorkomen in je bedrijf. Dit kan je doen door bijvoorbeeld je verpakkingsmateriaal te hergebruiken of te recyclen, maar ook door minder papier te gebruiken.

5. Kies voor duurzame energie

Bronnen van duurzame energie, zoals zonnepanelen en windenergie, zijn steeds populairder. Als ondernemer kan je hierop inspelen door je bedrijf te voorzien van duurzame energie. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Duurzame energie is namelijk steeds goedkoper dan fossiele energie.

6. Stimuleer carpooling en het gebruik van de fiets

Steeds meer mensen willen duurzaam en milieuvriendelijk reizen. Als ondernemer kan je hierop inspelen door het stimuleren van carpooling en het gebruik van de auto te verminderen door bijvoorbeeld fietsen te verhuren of te stimuleren of door het aanbieden van vergoedingen voor wie met de fiets naar het werk komt.

7. Zorg voor een duurzaam personeelsbeleid

Het is niet alleen belangrijk om duurzaam te ondernemen, maar ook om een duurzaam personeelsbeleid te hebben. Dit houdt in dat je als bedrijf bijvoorbeeld kiest voor inzetbare, gemotiveerde en getalenteerde mensen, maar ook voor een goede work-life balance. Op deze manier draag je bij aan het welzijn van je werknemers en kan je bedrijf op lange termijn blijven draaien. Kijk ook eens of personeel wat vaker vanuit huis kan werken. Later beginnen of met ruimere werktijden werken kan het personeel een betere work-life balance geven waardoor ze bijvoorbeeld niet in de knel komen met kinderopvang, medische afspraken etc.

8. Wees eerlijk over duurzaamheid en groen ondernemen

Als je groener gaat ondernemen is het belangrijk dat je eerlijk bent over je duurzaamheidsprestaties. Dit houdt in dat je niet gaat greenwash-en, oftewel je bedrijf groener voorstellen dan het Dit is niet alleen oneerlijk, maar kan je bedrijf ook schade toebrengen op lange termijn.

We hopen dat je met deze tips aan de slag kan gaan om je bedrijf duurzamer te maken. Groen ondernemen is de toekomst.

1 reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *