Ondanks alle nieuwe regelingen blijven velen van ons nog thuis werken. Maar hoe werk je snel en efficiënt, en zit je lekker thuis?
Ik vind thuiswerken heerlijk. Helemaal omdat ik natuurlijk niet voor een baas werk, en zo redelijk mijn eigen uren kan indelen. Het liefst onder schooltijd, zodat als de kinderen thuis zijn, ik mijn energie in hun kan steken.
Het belangrijkste: WiFi
Zonder goede verbinding ben je nergens. Niemand heeft wat aan haperende zoom meetings, of heel lang wachten tot je eindelijk dat document hebt gedownload. Je moet echt op zoek naar de snelste internet provider om lekker thuis te kunnen werken. DSL bestaat dat nog? Iedereen denkt natuurlijk meteen aan glasvezel of iets dergelijks, maar DSL is voorlopig nog de meest verkrijgbare en voordeligste verbinding die je kunt hebben.
Een goede plek voor thuiswerken
Hoewel de bank of de keukentafel, of zelfs onder de parasol in de tuin, natuurlijk heerlijk thuiswerkplekken zijn, is een plek waar je kunt afzonderen wel ideaal. Desnoods met een ventilator op zolder, of een kamerscherm om je af te zonderen in de woonkamer. Het werkt echt prettiger. Zelf heb ik ook de TV uitgezet. Ik vond de muziek of het geluid van een film gewoon gezelliger, maar je bent echt sneller afgeleid. Zet anders een goede koptelefoon op, zodat je ook geen achtergrondgeluiden hoort, alleen je muziek.
Neem af en toe pauze van het thuiswerken.
Waar je op kantoor de koffiepauze en de lunchpauze hebt, moet je die thuis ook nemen. Echt even de telefoon en de laptop weg en ga ergens anders zitten. Of maak een wandeling met de hond, even wat beweging geeft je nieuwe energie en vaak nieuwe inzichten. Probeer ook om werktijden aan te houden zodat je niet in de avond om 23.00 nog mailtjes aan het afhandelen bent.
De planning bij thuiswerken
Dit is een beetje een extra puntje van hierboven. Maar een goede planning is wel heel belangrijk. Zo voorkom je dat je uren met iets bezig bent terwijl je eigenlijk net wat anders af moet maken. Met bloggen bijvoorbeeld: ik zelf doe eerst de blogs opmaken in een document, dan pas in WordPress zetten, spelling nakijken, linkjes plaatsen en als laatste nadenken over de plaatjes die ik erbij wil gebruiken. Dit zorgt ervoor dat ik niet te lang bij de plaatjes blijf hangen of afgeleid wordt door social media. Een goede planner waarin je opschrijft wat je wanneer wilt doen is daarbij heel handig.
Werk jij nog thuis of ben je inmiddels al naar kantoor terug?