5x Waar je op moet letten bij het hardlopen

hardlopen op letten - 5x Waar je op moet letten bij het hardlopen

Hardlopen is een sport die je in principe zonder scholing kan doen. Het is niet zoiets als tennis, waarbij je heel lang op de techniek moet oefenen voor je echt kunt tennissen. Hardlopen is niet meer dan gewoon beginnen te rennen, en oefenen om beter te worden. Toch zijn er een aantal dingen waar je op moet letten bij het hardlopen.

De juiste kleding

Judith heeft ook al eerder een blog geschreven over de juiste jas om te hardlopen. Het is ook belangrijk om de juiste kleding te dragen bij het hardlopen. Denk bijvoorbeeld aan goed luchtdoorlatende kleding. Schoenen kun je voor de eerste keer het best goed laten op meten in een speciaal zaak. Zo voorkom je blessures. Daarna kun je gewoon naar een online winkelcentrum of iets dergelijks.

 

Het is ontzettend blessuregevoelig

Het is geen sport waarbij je vecht, aan touwen in de lucht hangt of met zware gewichten traint. Toch is hardlopen erg blessuregevoelig, meer dan veel andere sporten. Dat is eigenlijk niet zo gek, want bij iedere stap krijgt je lichaam veel te verduren. Elke keer dat jij je voet neerzet, komt er een kracht op je voet terecht die gelijk staat aan 3 tot 5 keer je totale lichaamsgewicht. Dat is mijn geval al 150 tot 250 kg, maar als je bijvoorbeeld 80 kg weegt is dat dus 240 tot 400! Het is dus ongelooflijk belangrijk dat je goede schoenen draagt, en dat je je trainingen rustig opbouwt. Over het voorkomen van blessures zal ik nog eens een artikel schrijven.DSC 1920 Fotor - 5x Waar je op moet letten bij het hardlopen

Drink genoeg

Tijdens het hardlopen verlies je, en zeker met warm weer, veel vocht. Ze zeggen dat je vanaf een uur hardlopen echt wel drinken mee moet nemen, maar bij warm weer al eerder. Niet genoeg drinken voor, tijdens of na een training kan uitdrogingsverschijnselen (onder andere prestatieverlies en slecht herstel) tot gevolg hebben, iets dat je echt wilt voorkomen. Zorg er daarom voor dat je genoeg drinken bij je hebt. Een richtlijn is 400ml tot 800ml per uur, maar maar als je minder dan uur gaat trainen is dit dus minder belangrijk.

Zorg voor goede verlichting

Als hardloper ben je ontzettend slecht zichtbaar op de weg. Als je zelf loopt heb je dat vaak niet eens door, maar andere mensen zullen je waarschijnlijk minder goed zien dan je zelf denkt. Er zijn ontzettend veel accessoires verkrijgbaar die je als loper beter zichtbaar maken, maar volgens mij werkt een reflecterend hesje nog het beste. Er zijn trouwens ook veel kledingstukken met reflecterende stukken. Bij Nike noemen ze dat flash, maar ieder merk geeft er weer zijn eigen naampje aan.

Plan je route

Zeker in het begin van je hardloop carrière is het belangrijk dat je goed weet welke route je gaat lopen. Zo heb je bijvoorbeeld www.afstandmeten.nl, waar je een route uit kunt kiezen en de website zegt je dan hoe ver dat is. Het is namelijk zo, bij het hardlopen ga je heel erg zweten. Als jij klaar bent met je trainingen is het vervelend om nog een uur naar huis te moeten lopen, en zeker met deze temperaturen zal je het ontzettend koud krijgen. Ben je ervaren, dan kun je vrij makkelijk je training uitbreiden bij een vergissing, maar als je net begint is dat lastiger.

Heb jij nog tips?

foto van hardlopen is van shutterstock


Op Pinkpress.nl wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Hier word jij niet slechter van, wij wel beter. Ook krijgen wij soms betaald of een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd, al kan ik je vertellen dat wij wel gewoon vrouwen zijn die blij worden van een cadeau. Die enthousiasme vind je natuurlijk terug. Voor meer informatie kun je de algemene voorwaarden nog doorlezen.