Ga naar de inhoud

Help, ik heb zo een opgeblazen buik!

wat te doen tegen die opgeblazen buik

Een onderwerp waar ik veel vragen over krijg is over de opgeblazen buik. Het gebeurt ons allemaal, alleen bij de 1 wat erger dan de ander. Bij mij wat erger dankzij de PCOS, en daardoor krijg ik waarschijnlijk ook vaak de opmerking:

Gefeliciteerd! Hoe ver ben je?

Het is bijna gênant dat mensen nog steeds niet weten dat je niks tegen een vrouw zegt tot ze er zelf over begint. Maar oké.

Soms eet je het verkeerde en zie je er inderdaad uit alsof je elk moment van een tweeling kunt bevallen. En dan heb ik het niet over die schattige buikjes die sommige influencers met alle geweld naar buiten drukken en dan zeggen dat het normaal is, terwijl jij je tenen zonder enige moeite niet eens kunt zien.

Soms ben je zo opgeblazen dat het pijn doet. Dat je geen adem meer krijgt, en niet meer weet waar je het zoeken moet. Nou helpt bij de 1 een Rennie, voor de ander niet.

Tips tegen het opgeblazen gevoel

Alweer drinken?

1 Ding waar ik mij schuldig aan maak is te weinig drinken. En als ik al genoeg drink dan is de helft prik en/of suiker. Je raad het al, het maakt alle verschil in de wereld. Minimaal 2 liter water of ongezoete (kruiden of groene) thee zou je per dag moeten drinken om heel veel van je ongemakken te voorkomen. Je kunt dan wel 100 verschillende medicijnen nemen, als je niet genoeg drinkt help je het lichaam niet te herstellen.

Helaas werkt prik en suiker vreselijk op iemand die snel een opgeblazen buik heeft.

Wat te doen tegen een opgeblazen buik

Minder eetmomenten op een dag

Veel mensen doen aan Intermittent Fasting om het opgeblazen gevoel te voorkomen. Dit kan zeker werken. Ik had er ook baat bij tijdens het sportvasten, en tijdens de overgang helpt dit je ook leerde ik tijdens de cursus over de overgang en voeding bij Fittergy.
Het is wel een ding wat voor de 1 werkt en voor de ander niet. Ik heb zelf eigenlijk jarenlang niet ontbeten omdat ik letterlijk ziek werd van de buikpijn daarna.

Sinds een maand ongeveer eet ik havermout of neem ik een sapje/smoothie. Dit koste mij heel veel moeite en in het begin was ik kotsmisselijk. Maar in de loop van de tijd zag ik dat ik minder eet over de dag, betere keuzes maak en uiteindelijk minder opgeblazen ben. Nu zo met de feestdagen gingen alle goede gewoontes rechtstreeks de kliko in en lig ik op bed met een buik die strak staat en pijn doet. Back to normal snel dus weer.

Houd een eetdagboek bij

Belangrijker dan wanneer je eet is echt wat je eet. Een week lang alles heel goed bij houden kan je nieuwe inzichten geven. Het is ook nog wel eens zo dat wat nu prima is, over een paar jaar opeens niet meer werkt voor je lichaam. Op zo een moment kun je besluiten bepaalde ingrediënten wel of niet uit te sluiten, of er gewoon voor te gaan en ervan te genieten.

Ik bijvoorbeeld ben dol op cola en op chocola. Helaas mijn lichaam niet. Van chocola krijg ik zo veel buikpijn en eindig ik huilend op de wc dat ik het vrijwel niet meer eet. Van lactose vrije chocolade melk heb ik weer minder last dus dat is mijn alternatief. Cola en andere prik geven letterlijk gas in mijn buik. Hoe meer ik drink hoe langer ik opgeblazen blijf. Ook bonen, noten en fruit als kiwi werken niet bij mij. Ui kan ik gekookt prima tegen, rauw zorgt voor een mega zwelling.

Gember tegen een opgeblazen buik

Dat gember helpt tegen misselijkheid wist ik, maar het werkt dus ook tegen een opgeblazen buik, buikpijn en je maag te beschermen. Doe een stukje in de thee, de kippensoep, of in je smoothie. Ik weet nog op Ibiza toen ik nog regelmatig een kater had, kreeg ik bij een ontbijt tentje altijd een groot glas verse sinaasappelsap met veel gember en dan voelde ik mij meteen een stuk beter.

Wat ook erg fijn is voor je buik zijn selderij sticks, verse munt, een groene appel en een stukje gember in de slowjuicer. Je hebt dan echt een fris sapje.

Probiotica

Probiotica zijn goede bacteriën die in ons lichaam leven en kunnen helpen om de spijsvertering te verbeteren. Het consumeren van probiotica kan helpen om een opgeblazen gevoel te verminderen en de gezondheid van de darmen te verbeteren. Je kunt probiotica vinden in voedingsmiddelen zoals yoghurt, kefir en zuurkool.

Eet langzaam en kauw goed

Het kauwen van voedsel is een belangrijk onderdeel van de spijsvertering. Door goed te kauwen, kan ons lichaam voedsel beter verteren en opnemen. Eet langzaam en neem de tijd om te genieten van je maaltijd.

Vermijd kauwgom

Kauwgom kan lucht inslikken en daardoor een opgeblazen gevoel veroorzaken. Probeer kauwgom te vermijden als je last hebt van een opgeblazen buik.

Eet vezelrijk voedsel

Vezelrijk voedsel kan helpen om de spijsvertering te verbeteren en constipatie te voorkomen. Voedingsmiddelen zoals volkoren brood, fruit en groenten zijn goede bronnen van vezels.

Vermijd gas vormende voedingsmiddelen

Sommige voedingsmiddelen kunnen gasvorming veroorzaken en daardoor een opgeblazen gevoel veroorzaken. Voedingsmiddelen zoals bonen, kool en ui kunnen gasvorming veroorzaken. Probeer deze voedingsmiddelen te vermijden als je last hebt van een opgeblazen buik.

Beweeg regelmatig

Regelmatige lichaamsbeweging kan de spijsvertering verbeteren en helpen om een opgeblazen gevoel te verminderen. Probeer dagelijks minstens 30 minuten te bewegen.

Vermijd cafeïne en alcohol

Cafeïne en alcohol kunnen de spijsvertering vertragen en daardoor een opgeblazen gevoel veroorzaken. Probeer deze dranken te vermijden als je last hebt van een opgeblazen buik.

Pepermuntolie

Pepermuntolie kan helpen om de spieren in de darmen te ontspannen en daardoor een opgeblazen gevoel te verminderen. Je kunt pepermuntolie in supplementvorm innemen of een kopje pepermuntthee drinken.

Een opgeblazen buik kan vervelend zijn, maar er zijn natuurlijke manieren om het te verminderen. Door voldoende water te drinken, probiotica te consumeren, vezelrijk voedsel te eten en stress te verminderen, kun je je spijsvertering verbeteren en een opgeblazen gevoel verminderen. Probeer deze tips eens uit en voel je weer op je best!

Wat doe jij tegen een opgeblazen buik

Lees ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *