Dus je hebt een idee. En het is geniaal. Het heeft mega potentie en je wilt het delen met de wereld. Je zou er zelfs een leuk inkomen aan kunnen overhouden. Voor je iets overhaast doet als je voor jezelf wilt beginnen, lees dan eerst deze tips.
Een goed uitgewerkt idee
Je eerste gedachte is waarschijnlijk “Hoe kom ik aan het geld?” en dat is een heel belangrijke eerste vraag om jezelf te stellen. Want hoeveel moet je investeren. En waar kun je nu besparen/sparen. Heb je al een zakelijke bankrekening, kun je spaarpotjes maken op je huidige rekening om een start van jouw idee vorm te geven? Vast een bankrekening vergelijken is geen overbodige luxe en kost je niets.
Ook handig is om meteen te kijken welke bank ook eventueel zou passen bij jouw idee. Dit helpt je als je nog een krediet nodig hebt later. Probeer je plan ook zo goed mogelijk uit te werken. In je hoofd is het waarschijnlijk een fantastisch plan, maar je moet het tot leven brengen willen anderen je kunnen begrijpen en je visie zien.
Neem de tijd
Probeer je idee eerst goed uit te werken. Zet het goed op papier. Bedenk alle voor- en nadelen. Bedenk een voorbeeld bijvoorbeeld op een website, een prototype of een formule. Wees bereid om hulp te vragen en wees niet te overhaast, Vind iemand die je boodschap begrijpt en je suggesties kan geven, en jou helpen je visie duidelijk te maken. Je hoeft geen expert in alles te zijn, de drijvende kracht achter een stel geniale mensen is een baan op zich.
Maak een visionboard
Soms om dingen voor jezelf ook wat duidelijker te maken hoe je iets wilt zien kun je het beste een visionboard maken. Duik op Pinterest, in de bladen of op Google. Waar jij ook je inspiratie vandaan haalt. Het helpt om het grotere plaatje te zien. Ook qua branding is dit mooi. Welke kleuren passen bij het plan, en bij jou. Wat voor sfeer en kracht wil je overbrengen. Natuurlijk kun je dit uitbesteden. Maar als je voor jezelf niet helemaal duidelijk hebt met wat je wilt, is het lastig om exact te krijgen wat je hebben wilt.
Het heeft zoveel meerwaarde als je hier niet om strest, maar geduldig mee bezig gaat. Het eindresultaat is 10x beter dan als je een ander iets voor jouw idee laat bedenken. Ook al ben je totaal niet creatief, je weet wel waar je van houd, en met een visionboard is het makkelijker te vertalen naar een super branding.
Kom over je onzekerheid heen
Vaak is het twijfel en onzekerheid die de beste plannen stoppen. Ben ik wel goed genoeg? Zit de wereld hier wel op te wachten? Het klinkt natuurlijk tegenstrijdig als ik zeg dat je de tijd moet nemen om iets uit te werken, maar ook dat je beter snel kunt handelen. Dit is helemaal als je met iets unieks komt. Je wilt gewoon niet dat een ander er met je goede idee vandoor gaat. Dus je tijd nemen betekent niet dat je over alles moet twijfelen, een wel dat je actie onderneemt.
Onzekerheid is vaak dat je concept nog wat fine-tuning nodig heeft. Een duidelijke visie van wat je de wereld in wilt brengen helpt je hierbij. De visionboards, kleuren voor de branding, gevoel en woorden erbij zetten, dit helpt je allemaal om zekerder te worden en een groter duidelijker beeld te krijgen van wat je nou eigenlijk wilt overbrengen.
Wees niet bang om geld te vragen
Helaas hebben we niet allemaal een lekker reserve potje klaar staan om iets nieuws te beginnen. Jezelf zielig vinden omdat je stomme fouten hebt gemaakt met geld in het verleden, of omdat je het simpelweg gewoon niet hebt, doet niets voor je. Dus denk na over je opties. Ga je naar de bank voor een krediet, heb je vrienden met wel wat meer te besteden, misschien een bedrijf die wilt sponsoren? Hoeveel geld heb je nodig? Kun je er misschien een extra bijbaantje voor nemen? Is het idee de moeite waard om je sociale leven even in de ijskast te zetten?
Ga niet meteen overdrijven.
Begin niet met een groot pand te huren voor je goed en wel bent begonnen. Geef jezelf de tijd om goed te groeien voor je al gaat uitbreiden. Vooral in het begin zul je waarschijnlijk nog meer moeten investeren dan het waard is. En denk er echt aan dat je potjes maakt op je bankrekening voor de kosten, extra kosten, BTW, sparen, investeringen.. Er blijft niet veel over, maar dat is helemaal normaal.
Wees flexibel.
Begrijp dat wanneer er zeker hoogtepunten zullen zijn, er ook negatieve bijzaken kunnen zijn. Blijf je er stug aan vasthouden of kun je jouw idee nog tweaken? Is er ruimte voor groei en verbetering? Kun je tegen kritiek? Als jij wit als hoofdkleur in gedachten hebt, en je testpubliek gaat allemaal voor blauw, kun je dan een middenweg vinden?
Verwacht geen gouden bergen
Wees zeker van je zaak en wat je aanbiedt, dat zeker. Doe het werk om er een top bedrijf van te maken. Zorg dat jij je zaakjes op orde hebt. Maar verwacht niet dat het publiek meteen staat te juichen. Want soms gebeurt er gewoon niets, en moet jij nog harder werken en nog meer werken om het wel van de grond te krijgen. Dit kan best even duren. Maar als je echt wilt, dan gaat het er ook komen. Een eigen bedrijf is enorm onzeker, en je zult meer werken dan je ooit voor een baas hebt gedaan want het is JOUW bedrijf. Heel kwetsbaar dus. Het kan snel gaan en het kan traag gaan. En als je dan die eerste sale maakt, of die eerste klant hebt, dan is niets beter.
Succes!
Lees ook:
Zeker weten, helemaal als je er al bewust van bent!
Zo waar, ik werk aan die onzekerheid en leer geld vragen voor mijn werk. Komt vast goed ☺️ Liefs E.