omega 3
ADHD etc.,  GastBlogs,  Healthy Lifestyle

Omega-3: gebruik jij het al?

Omega-3 verzuren zijn essentiële vetzuren voor het lichaam. Dat wil in dit geval niet zeggen dat ze heel belangrijk zijn (al zijn ze dat wel), maar dat je lichaam ze niet zelf aan kan maken. Het is dus van belang dat voldoende omega-3 vetzuren uit je voeding haalt. 

Waar zit het in?

IMG 1613 - Omega-3: gebruik jij het al?
Miya met de Omega-3 smoothie in jurkje van Allkindsofthings conceptstore

Omega-3 zit vooral in olie en noten. Zo bevat lijnzaadolie heel veel omega 3, maar ook andere oliesoorten en walnoten bevatten noemenswaardige hoeveelheden. Dat je lichaam het niet zelf aan kan maken is dus niet echt een probleem: het is qua voeding niet zo moeilijk. Houd je niet van olie? Ook in vette vis en schaal- en schelpdieren zitten omega-3. Let op; er zijn verschillende omega-3 zuren, om die allemaal binnen te krijgen zul je zowel olie als vis binnen moeten krijgen.

Het belang van omega-3

Het is erg belangrijk om voldoende omega-3 vetzuren binnen te krijgen, ik ga vandaag niet eens mijn best hoeven doen om jullie daarvan te overtuigen. Volgens het voedingscentrum is het namelijk heel goed tegen hart- en vaatziekten. Mensen die voldoende binnen krijgen zouden minder kans hebben om te sterven aan hartziekten (een inname van 1 gram per dag zou de kans met 10% verkleinen).

Daarnaast is omega-3 goed tegen een hoge bloeddruk, maar zou het niet goed zijn voor de cholesterol. Dat is dan weer een beetje jammer. Gelukkig zijn er meer voor- dan nadelen, want omega-3 tijdens de zwangerschap is positief voor de baby, net als voldoende omega-3 binnenkrijgen zolang de moeder nog borstvoeding geeft.

Het rijtje voordelen is nog niet afgelopen, het is goed mogelijk dat omega-3 ook helpt bij gedragsstoornissen, depressie en dementie. Of het ook werkt bij reuma is nog niet bekend, en het vermoeden dat het de kans op prostaatkanker vergroot is nog steeds niet bevestigd.

Er is dus een flinke lijst met gezondheidsvoordelen, zeker de moeite waard om op te letten dus. Helaas zijn er heel veel zaken waar je eigenlijk op zou moeten letten als het gaat om voeding, dus ik snap dat je daar niet op zit te wachten. Tip van mij: bij de kruidvat hebben ze omega-3 in potjes. Dan neem je een pilletje bij de maaltijd en dan krijg je het ook binnen.IMG 1605 - Omega-3: gebruik jij het al?

Omega 3 en kinderen

Voor kinderen schijnt omega-3 helemaal goed te zijn. Het helpt bij de opbouw van de hersenen, beter leren, betere slaap, betere concentratie, zelfs voor de botten en spieren zou het goed zijn. Nou zijn de meeste kinderen niet zo dol op pilletjes – behalve Miya, die eet de visolie capsules alsof ze het lekkerste snoepje ter wereld krijgt – voor hun is er een speciale olie en een soort van citroen smoothie (proeft naar citroensnoepjes) gemaakt. Artic Blue is van een hoogwaardige kwaliteit en er hoeft ook geen extra vis voor te worden gevangen. Zij zijn de enige met een keurmerk! Kijk hier voor hun infographic over duurzame visolie en het enorme verschil tussen hun en de rest! De kinder versie bevat ook de dagelijkse dosis vitamine D. Beide versterken elkaar in de werking.

Let jij op je omega-3 inname?


Op Pinkpress.nl wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Hier word jij niet slechter van, wij wel beter. Ook krijgen wij soms betaald of een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd, al kan ik je vertellen dat wij wel gewoon vrouwen zijn die blij worden van een cadeau. Die enthousiasme vind je natuurlijk terug. Voor meer informatie kun je de algemene voorwaarden nog doorlezen. 

Geef een reactie