Het is triest dat er nog zoveel aandacht aan gegeven moet worden. Maar helaas. Pesten is nog steeds een groot probleem, vooral op school. Dit jaar organiseert TV-zender Cartoon Network opnieuw de anti-pestencampagne, met multi-talent Brownie Dutch als ambassadeur. De kindertelefoon spreekt per dag zo een 800 kinderen, o.a. over pesten. Ik mocht ze een paar vragen stellen.
Waarom wordt er toch zoveel gepest?
Pesten gebeurt al altijd. Je hebt er mensen tussen die zeggen dat diegene die gepest wordt maar een paar ballen moet kweken. Zo erg is het niet. tot je zelf gepest word. Dan weet je hoeveel impact het kan hebben. Zoals jullie misschien weten ben ik vroeger zo erg gepest dat ik van school moest. Ik was zwart en wit, en beide kanten waren daar niet mee akkoord. Ik moest namelijk een kant kiezen en kon niet allebei zijn. Een hapje Nike of een duik op de metro rails staan mij nog goed in het geheugen gegrift. Of 50 jongens en meiden met knuppels die mij even kwamen opzoeken… Not funny. Ook als klein meisje werd ik veel gepest, ik was te dun en mijn moeder leek niet op de standaard moeders (strakke skinny en hoge hakken ipv oma kleding) dus dat was automatisch een hoer.
Ook mijn meisje is flink gepest. Om haar kleding, om haar oren en zelfs door een juf die ervoor zorgde dat zij en een ander meisje flink achter bleven op de rest. En kijk kun je zeggen dat de meiden dom zijn, maar die hebben beide hun niveau flink ingehaald bij goede juffen en meesters. En pesten is niet alleen schelden of slaan. Dingen als je vriendje appen en zeggen dat je vreemdgaat is ook treiteren. Je kunt mensen en vooral onzekere pubers zo treiteren dat ze er gillend wakker van worden. Andere kinderen worden zo onzeker dat ze zelfmoord plegen. Dit omdat andere kinderen die pesten jaloers zijn, zelf onzeker zijn dat ze moeten pesten, aandacht te kort komen. Want dat is het. Pesten is een vorm van aandacht zoeken. Iemand omlaag duwen zodat jij je groter voelt.
Ik sprak over pesten met de kindertelefoon:
Wat is De Kindertelefoon?
De Kindertelefoon is er al bijna 40 jaar voor alle kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar die in vertrouwen willen praten. Wij zien kinderen als zelfstandige individuen die in staat zijn zelf oplossingen te bedenken, beslissingen te nemen en deze uit te voeren. De Kindertelefoon geeft concreet invulling aan het Verdrag inzake de Rechten van het Kind van de Verenigde Naties, in het bijzonder artikel 12 (het recht om gehoord te worden) en artikel 13 (vrijheid van meningsuiting).
Met welke problemen kun je bellen naar de kindertelefoon?
Kinderen bellen met ons omdat ze hun verhaal kwijt willen, twijfelen aan zichzelf of anderen, een beslissing moeten nemen, ze het moeilijk hebben en/of verdrietig zijn of zich juist een beetje opgelaten, blij of boos voelen over iets. Het gaat altijd om iets wat ze graag willen delen en waarvoor op dat moment niemand in de omgeving voorhanden is. Soms is het daarbij belangrijk dat het een gesprek in vertrouwen is, omdat ze het niet met een bekende in de omgeving durven te bespreken.
Hoe vaak wordt er gebeld?
Per dag chatten of bellen er zo’n 800 kinderen met ons.
Hoe weet je of het probleem echt is of verzonnen?
Onze professioneel getrainde medewerkers prikken al snel door een niet serieus gesprek heen. We hebben ook regels waar kinderen zich aan dienen te houden. Zie onze site
Als een kind anoniem belt en verteld over zelfmoord neigingen, hoe ga je daar mee om?
We erkennen het kind in de last die hij ervaart (‘dat moet echt heel zwaar voor je zijn’) zodat hij zich gehoord en gesteund voelt.
Vervolgens onderzoeken we met het kind welke (soms ieniemienie) lichtpuntjes hij ziet. Dat kan een moment, plek of persoon zijn waarbij hij zich iets beter voelt, of iets wat hij goed kan of leuk vindt.
Als het kind een lichtpuntje ziet/voelt kijken we welk (ieniemienie) stapje hij zou kunnen zetten om dat lichtpuntje iets groter te maken (door die persoon vaker op te zoeken en problemen te bespreken en/of door iets vaker samen te doen).
Vervolgens helpen we het kind in het daadwerkelijk zetten van die stap, door bijvoorbeeld het oefenen van een gesprek met de ouders of leraar. In sommige gevallen verwijzen we door naar 113. Zij zijn expert op dit gebied en kunnen het kind verder helpen.
Sommige kinderen vinden praten moeilijk, maar appen liever, kan dat ook?
Kinderen kunnen naast bellen ook met ons chatten. ’s Avonds tussen 18 en 20 uur zelfs met jonge vrijwilligers, voor jongeren die het fijn vinden om te chatten met een leeftijdsgenoot.
Welke 3 tips geef je aan kind die gepest wordt?
- Het is niet jouw schuld. Pesten is een probleem dat je niet alleen kunt oplossen. Iedereen die van het pesten afweet, heeft een rol en houdt het pesten mee in stand. Bijvoorbeeld meelopers, omstanders, leraren enz. Hoe gek het misschien ook klinkt, maar ook pesters zitten soms vast in hun rol binnen een groep. Soms willen ze wel stoppen, maar weten ze niet hoe.
- Wat je kan doen. Denk eens na over wanneer je niet gepest wordt en wat je dan doet. Deze situaties zeggen iets over jouw krachten en vaardigheden, die je misschien kan inzetten in de pestsituatie. Bijvoorbeeld: op de sportclub gebeurt het niet: wat doe je daar wat je eventueel ook in de pestsituatie kan inzetten?
- Praat erover. Omdat je het pesten niet alleen kan oplossen, is het belangrijk dat je met iemand erover praat. Liefst iemand die je vertrouwt. Deze persoon kan je helpen om het probleem op te lossen en steunen in het volhouden van de situatie.
- Hoe de school kan helpen. Wist je dat er, naast je juf of meester, op elke school een speciaal iemand moet zijn bij wie je terecht kunt als je gepest wordt? Meestal heet zo iemand ‘vertrouwenspersoon’ of ‘aanspreekpunt pesten’. Weet je niet wie dat is? Kijk dan op website van school of vraag het aan iemand.
En welke tips geef je aan iemand die aangeeft dat zij pesten?
Dezelfde tips als aan de gepeste.
Het pesten komt zo vaak voor, welke tips zou je aan ouders geven?
Doorverwijzen naar vertrouwenspersoon/anti-pest coördinator/mentor op school. Voor informatie doorverwijzen naar Pestweb/ Stichting School en Veiligheid.
Bel of chat met de Kindertelefoon.
Je kunt bellen met De Kindertelefoon via 0800-0432 (gratis)
Je kunt chatten met De Kindertelefoon via www.kindertelefoon.nl/chat
Openingstijden:
Doordeweeks van 11.00 tot 20.00 uur
In het weekend van 14.00 tot 20.00 uur
Goed dat je hier aandacht aan besteedt. Pesten komt vaker voor dan wij denken.
Wat een goed initiatief dat je daarvoor kan bellen ik kan mij ook voorstellen dat er helaas ook genoeg misbruik van gemaakt wordt.