Close
taken afmaken met adhd

“Maak nou eens iets af” | taken afmaken met ADHD

Taken afmaken met ADHD kan een ramp zijn. Helemaal als de concentratie soms voelt als proberen eenhoorns te vangen in een zeepbelstorm. Maar vrees niet, want ik heb een paar tips verzameld die mij hebben geholpen bij taken afmaken met ADHD. Laten we erin duiken!

Mijn verloofde zegt meer dan eens tegen mij: “Maak nou eens iets af”. Met zoveel afleiding om mij heen vind ik iets afmaken met ADHD echt heel moeilijk. Toch kan ik je vertellen dat het een stuk beter gaat dan vroeger. Ik maak kleine stapjes om bepaalde taken af te krijgen. Zo zet ik een timer bij de afwas en zorg ik ervoor dat die klaar is, zodra het alarm afgaat. Doe ik dat niet, dan gebeuren er tijdens de afwas nog 101 dingen en is het heel moeilijk om hem echt af te krijgen.

The Great Distraction Experiment: Kies je eigen afleiding!

Met ADHD is het onvermijdelijk dat je wordt verleid door allerlei afleidingen. Dus waarom zouden we ze niet in ons voordeel gebruiken? Maak een lijst van de dingen die je normaal afleidt en plan ze in als pauzemomenten. 

Zet bijvoorbeeld een timer voor 10 minuten vol YouTube-kattenvideo’s en verlies jezelf daarna weer in je taken. Op die manier voelt het alsof je bewust kiest voor afleiding en kun je makkelijker taken afmaken met ADHD.

Multitasken als een Pro

Het idee van multitasken kan de meeste mensen de kriebels geven, maar voor ADHD’ers kan het een manier van leven zijn. Wees niet bang om te experimenteren met verschillende activiteiten tegelijkertijd. 

Probeer bijvoorbeeld te lezen terwijl je op een fitnessbal zit en naar 4D muziek luistert. Wie weet ontdek je wel een nieuwe vorm van concentratie waar anderen alleen maar van kunnen dromen!

Plannen als een baas

Ik heb heel wat planners. Overal staat wel wat in. Van de HEMA heb ik een fijne dagplanner waar al mijn taken van die dag instaan. Zo hou ik het visueel en kan ik taken afstrepen. Het is echt anders als het ergens online staat waar ik het niet zie, of een alarm die ik weg kan drukken. 

Ik maak gebruik van kleurrijke post-it briefjes die ik overal in mijn huis plak. Zo vergeet ik niet bepaalde taken als ik net niet in mijn planner kijk.  Ik weet het, die taken afmaken met ADHD is lastig, en vaak klinkt het als smoesjes, maar dat zijn ze gewoon echt niet.

Speel je naar Focus”

Wie zei dat fidget toys alleen voor kinderen waren? Als volwassene met ADHD ontdekte ik dat ze mijn beste vrienden zijn als het gaat om focussen. Van stressballen tot fidget spinners op mijn bureau – deze kleine speeltjes geven me iets om mee te friemelen terwijl ik mijn gedachten probeer te ordenen. Ze zijn als de sidekicks van mijn concentratie, altijd klaar om me te helpen bij taken afmaken met ADHD.

Maak gebruik van het dagdromen

Soms kan ik urenlang verdwalen in mijn eigen gedachten. Maar in plaats van het als een nadeel te zien, omarm ik mijn dromerige kant als een bron van creativiteit en inspiratie. Ik ben de koning(in) van dagdromen geworden! Dus als je merkt dat je afdwaalt, geef jezelf dan de vrijheid om te zwerven. Misschien ontdek je wel een geweldig idee dat je anders nooit zou hebben gehad. 

Dagdromen geeft je ook af en toe de rust die je even nodig hebt. Dan is alles net te veel en het enige wat je kunt is een zak chips eten terwijl je in het niets staart. Daarna heb je vaak weer enorme energie om toch weer van alles af te maken.

Maak nou eens wat af! -Taken afmaken met ADHD

Een blog schrijven

Om een blog te schrijven, ga ik er echt voor zitten. Ik weet zeker dat ik er veel meer in een week af zou kunnen krijgen, als de telefoon niet zo vaak ging. Niet dat er wat belangrijks is, maar vriendin A heeft een nieuwe liefde. Of vriendin B heeft liefdesverdriet.

Dan is er het grote gevaar Instagram; ik heb de meldingen al uit staan, maar de verleiding is te groot om niet af en toe te kijken. Daar staat weer een leuke link, en oh kijk daar kun je nog meer zien. En zo ben ik rustig een uur verder. Ik duik dan in een wereld van nieuwe gerechten, het mysterie achter een nieuwe planeet, en weet ik de levenscyclus van een lepelplant.

Het Geheim van de Hyperfocus

Een tijdje terug had ik huiswerk. Ik moest een e-book schrijven. Research doen en het geheel zelf grafisch bewerken. Na drie maanden had ik nog maar één pagina geschreven. Gelukkig kwam toen de hyperfocus. Ik heb mijn telefoon buiten bereik gelegd en schreef op de momenten dat mijn kleinste sliep. Was ze wakker, dan deed ik research onder het spelen. Het moest gewoon af.

ADHD heeft een geheime superkracht genaamd “hyperfocus” – het vermogen om zo diep in een taak te duiken dat de wereld om je heen vervaagt. Om deze superkracht te ontketenen, creëer je jouw eigen ritueel. Misschien heb je een bepaald soort muziek nodig, een specifieke geurkaars of een bizarre concentratiepose. Wat het ook is, laat je innerlijke superheld los en wees verbaasd over wat je kunt bereiken!

Het goede voorbeeld

Ik leer mijn dochter van bijna 9 jaar dat ze dingen moet afmaken. In een poging om meer orde te krijgen in haar kamer en zo rustiger te kunnen spelen en slapen, had ze al haar speelgoed op de grond gegooid. Het heeft er drie weken gelegen en heeft me al mijn wilskracht gekost om het niet voor haar op te ruimen. Als ik het haar wil leren, dan moet ik zelf wel het goede voorbeeld geven. Uiteindelijk sloeg ook bij haar de hyperfocus toe en was het binnen een uur keurig netjes. Met een grote vuilniszak voor het goede doel.

Tegenslag

Door dingen niet af te maken of er zo lang over te doen, gaat het uiteindelijk fout met deadlines. Dan ga je werk verliezen en dat is niet goed voor de zaken. Ik ben dus weer druk in de weer met timers, liters koffie en probeer de afleiding weg te leggen.

Hoe gaan jullie om met dingen afmaken met ADHD??

Meer weten over ADHD?

About Judith

Hi! Welkom bij Pink Press! Ik ben Judith, ondernemer, meisjes mama, en gediplomeerd voedingsdeskundige en gewichtsconsulente. Liefs xoxo

3 thoughts on ““Maak nou eens iets af” | taken afmaken met ADHD

  1. Ik heb geen ADHD, maar ik heb ook het concentratievermogen van een garnaal. En die Facebookgroep is een gevaarlijke afleiding. Als ik echt wil doorwerken, dan zet ik mijn koptelefoon met muziek op en de rest van mijn schermen uit. Maar ook dan check ik nog wel eens tussendoor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips bij opvliegers Q&A over de overgang