Over geen enkele social media medium wordt zoveel gepraat als over TikTok. Toch kun je er als social media gebruiker gewoon niet om heen. Het is overal.
Na 8 jaar groei kun je inmiddels echt niet meer van een hype of trend spreken. Het is maar 4 jaar jonger dan Instagram. Met 750 miljoen gebruikers wereldwijd per maand is het al lang geen app meer die je even overslaat of wegwuift als je een bedrijf hebt. En nee lieve boomers, het is niet alleen voor de jeugd om een dansje te doen. Net als Facebook, Instagram en YouTube (die met alle moeite proberen TikTok te kopiëren) staan er ook grappige, informatieve, persoonlijke en natuurfilmpjes. Voor de liefhebber kun je er zelfs boekbesprekingen, brei tips en hulp in de huishouding vinden. Je favoriete soap bespreken doe je ook op tiktok, en waar je op moet letten bij een nieuwe auto kopen ook.
TikTok grootste groep zijn 30+
Daar sta je vast van te kijken of niet? Maar laten we eerlijk zijn, insta en Facebook doen zo hun best een slechte imitatie van TikTok te worden dat grote groepen mensen toch eens zijn gaan kijken wat de hype was. Vooral in de lockdown bleek dat de place to be om gelijkgestemden te vinden wereldwijd.
Ook het algoritme lijkt te werken op TikTok. Vind je wat video’s leuk, kijk je ze helemaal af dan krijg je meer van dat soort video’s te zien. Kijk je die niet meer af dan komen ze weer minder.
Hoe werkt TikTok zakelijk
Voor de influencer is TikTok best lastig. Wat op insta lijkt te werken om mooi te zijn en lief te lachen met een flink filter is op tiktok niet heel populair. Maatschappelijke issues worden onder de loep genomen, dokters, coaches, fitness mensen geven je handige tips. Vragen worden serieus genomen en behandeld. En ja er zijn ook dansfilmpjes, grappige stukjes, mensen die reizen en mensen die gewoon hun leven delen. Je komt vanzelf wel waar je wilt zijn en anders zoek je het op.
Maar zakelijk dus: advies geven, een werkdag laten zien, je producten op een originele manier tonen, het kan allemaal. Hiermee kun je naamsbekendheid op een vrij makkelijke manier vergroten. Zodra je een beetje hebt uitgevonden wat voor jou werkt kan het heel hard gaan. Vooral als je interactie hebt met soortgelijke accounts. Let op: spammen waardeert niemand! Dus je hoeft geen verkooppraatje te houden, en ook niet te bedelen om likes, of bij andere accounts reageren als een malle met emojis in de hoop op een reactie terug. Belangrijk punt is wel dat je het medium serieus neemt als je serieus genomen wilt worden.
Ik zou graag TikTok meer zakelijk gebruiken want dat is uiteindelijk goed voor mijn blog en klanten vinden grote nummers fijn. Ik ben er zelf alleen nog niet helemaal achter hoe ik wat ik blog kan vertalen naar een video. En dat kan ook gewoon, lekker even aanklooien tot je erachter bent hoe of wat voor jou werkt. Bij de 1 gebeurt dat in 3 dagen en de ander doet er wat langer over.
Hoe sta jij tegenover TikTok? Mij kun je trouwens vinden onder Ageology!
Pingback: Social Media; bij blijven met mijn tieners