Close
tips bij opvliegers

Tips bij opvliegers!

Opvliegers zijn ruk. Het klinkt vooral grappig, vrouwen die zich uit het niets kapot zweten, maar het is gewoon ruk. Je voelt je bloed naar je hoofd stijgen, je kan heel boos worden om niets, soms zweet je 4 oceanen bij elkaar, krijg je het benauwd, hartkloppingen, en daarna vaak emotioneel.

Opvliegers!

Niet iedereen heeft er even erg of helemaal geen last van. Ik val daar niet onder. En de vrouwen in mijn dm (yes, in de dm want de overgang is nog steeds iets wat door vooral vrouwen zonder klachten en mannen wordt gezien als aanstellerij en aandachttrekkerij waarover je vooral stil moet zijn) ook niet!

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips bij opvliegers

1: koude voetenbadjes/douchen; voor een directe afkoeling is er echt niets lekkerder. Heb je er geen tijd voor, doe dan je polsen even onder de koude kraan.
2: eiwitrijk eten: dit helpt ook bij je spieren sterk te houden (naast sporten). Het zorgt dus ook voor minder (heftige) opvliegers.
3: vaker een slaap moment nemen als je kan; ook powernaps van 10 minuten zijn ideaal! Of ga even rustig douchen, in bad, 5 minuten met je ogen dicht in de zon zitten..
4: koffie verminderen (en suiker) en het liefst pas na je ontbijt.. Vreselijk en het lukt mij nog niet om het voor mijn ontbijt te doen want ik heb koffie nodig om ontbijt te maken, maar het schijnt wel echt te werken!
5: hormoontherapie bij je arts vragen; ik heb zelf bio identieke hormonen, net nieuw dus ben nog een beetje aan het uitvogelen of het wat voor mij is, maar andere vrouwen zweren erbij.

Dit jaar komt/is er een nieuw middel tegen opvliegers. Het heet Veozah en is zonder hormonen! Goed nieuws dus voor de vrouwen die niet tegen hormonen kunnen, of bijvoorbeeld een ziekte als kanker hebben gehad en geen hormonen mogen slikken. De verwachtingen zijn enorm goed, en ik zeg je eerlijk, zodra dit op de markt is zou ik liever meteen overstappen van de hormonen naar dit nieuwe medicijn bij opvliegers in de menopauze. Helaas werkt het niet bij gewrichtsklachten dus voorlopig zit ik nog even aan de hormonen vast.

Volgens Dorenda van Dijken, gynaecoloog in ziekenhuis OLVG in Amsterdam en voorzitter van de Dutch Menopause Society, zou Veozah ook een gunstig effect kunnen hebben op andere klachten van de overgang. “Je kan namelijk door opvliegers een domino-effect krijgen van bijvoorbeeld vermoeidheid, geheugenconcentratiestoornissen en stemmingswisselingen.” Toch benadrukt de gynaecoloog dat niet alle klachten verholpen kunnen worden met dit nieuwe middel tegen opvliegers.


6: investeren in een goede ventilator. Een goede aan het plafond, een cheap ding van de Action, desnoods een waaier. You need it.
7: frisse lucht. Tja, een stukje ademhaling, rust en co2 kan geen kwaad.
8: stoppen met roken; ook vervelend als je stress hebt om dan te stoppen. Maar je zou het kunnen overwegen.
9: supplementen. Ik heb momenteel omegas, magnesium en Relax van Vivian Reijs. →
10: denk aan je ademhaling, bij mij helpt afleiding om rustiger te ademen.
11: sporten als hardlopen, krachttraining, zwemmen. Niet alleen helpt het om een sterker lichaam te hebben, maar dus ook echt bij stress en opvliegers.
12: een goede deo kan bij niemand kwaad 😁. Bij de Kruidvat hebben ze regelmatig goede aanbiedingen, dus sla in zou ik zeggen.

Ik ben geen dokter maar wel voedingsdeskundige (met specialisatie in hormonen) en heb mijn eigen ervaringen.

Veel succes!

About Judith

Hi! Welkom bij Pink Press! Ik ben Judith, ondernemer, meisjes mama, en gediplomeerd voedingsdeskundige en gewichtsconsulente. Liefs xoxo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips bij opvliegers Q&A over de overgang