Vergeetachtig, iedereen is het wel eens

We zijn allemaal wel eens onze huissleutels, telefoon of zonnebril kwijt. Wat was de naam van de nieuwe collega die zich vijf minuten geleden heeft voorgesteld? Hoe laat is ook alweer mijn afspraak vanmiddag bij de beautysalon? Iedereen vergeet wel eens iets en dat is normaal.

Zolang deze vergeetachtigheid je niet hindert in je dagelijkse leven, is er niets om je zorgen over te maken. In dit artikel bespreken we de oorzaken van vergeetachtigheid en de manier waarop jij je geheugen kan trainen.

Vergeetachtig

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken waardoor we bepaalde dingen wel eens sneller vergeten. Hoe ouder we worden, hoe sneller we dingen vergeten. Zodra we ouder worden vertraagd de snelheid waarmee we informatie verwerken. Informatie wordt dus minder goed opgeslagen in het geheugen.

Stress zorgt ook voor vergeetachtigheid. Heb je veel stress of pieker je veel, dan zijn je hersenen ‘vol’ en is er onvoldoende ruimte voor andere dingen. Verminderen deze zorgen, dan zullen de geheugenproblemen ook langzaam verdwijnen.

Sommigen zullen dit misschien niet weten, maar ook door ziekten en medicijngebruik kunnen geheugenklachten ontstaan. Zo kunnen slaapmiddelen een negatief effect hebben op je geheugen.

Let daarnaast goed op je voeding: drink voldoende en zorg dat je geen tekort aan vitaminen oploopt.

Train je geheugen

Soms vergeten we details van gebeurtenissen en daar zijn we niet blij mee. Gelukkig is er goed nieuws! Het is mogelijk om ons geheugen te trainen en verbeteren.

Dit kan zelfs tot op hoge leeftijd. Hoe jonger je begint met het trainen van je hersenen, hoe langer je er profijt van hebt. Leer bijvoorbeeld iets nieuws. Deze prikkels stimuleren je geheugen. Zorg er wel voor dat hetgeen je leert leuk is, zodat je je aandacht erbij houdt. Door technische ontwikkelingen kunnen we ons geheugen trainen via apps op onze smartphones.

Uit onderzoek blijkt dat het opschrijven van dingen goed is voor je geheugen. Je activeert meerdere onderdelen van het brein waardoor je je geheugen fit houdt. Pak een notitieboekje en pen en begin met schrijven. Om het schrijven leuker te maken kan je notitieboekjes bedrukken met een leuke tekst of print.

Zoek ook uitdaging door spelletjes te spelen. Pak je speelkaarten erbij en stel het geheugen op de proef. Ook speelkaarten bedrukken is mogelijk als je met vrienden of familieleden samen speelt. En als laatste: vergeet een goede nachtrust niet. Dit is belangrijk omdat tijdens het slapen alle informatie gesorteerd en opgeslagen wordt.



Vriendelijke disclaimer:

De content op dit blog is puur informatief. Het is geen vervanging voor professioneel of medisch advies.  Wij geven tips en suggesties, dat betekent niet dat je het klakkeloos moet opvolgen. Wij nemen daar geen verantwoording voor.  Op Pinkpress.nl wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Hier word jij niet slechter van, wij wel beter. Ook krijgen wij soms betaald of een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd, al kan ik je vertellen dat wij wel gewoon vrouwen zijn die blij worden van een cadeau. Die enthousiasme vind je natuurlijk terug.Je bent zelf verantwoordelijk voor waar jij je geld uitgeeft, je kunt dit niet verhalen op deze site/ pink press. Voor meer informatie kun je de algemene voorwaarden nog doorlezen.♥