Verhuizen staat in de top 5 van dingen die mensen stress opleveren. Niet voor niets zijn er bedrijven die de verhuizing geheel uit handen nemen. Dit kost echter wel geld en als je een beperkt budget hebt zit je niet te wachten op een verhuizing die je nog meer geld zal gaan kosten. Daarom vraag jij je misschien af “Waar moet ik aan denken bij een verhuizing?”. Dan kan het helpen om alle handelingen die er verricht moeten worden op te schrijven. Ook al lijkt het misschien vanzelfsprekend, in de chaos vergeet je snel iets dat niet op papier staat.
Checklist verhuizing
De checklist hoef je niet te verzinnen. Op internet kun je checklisten vinden en uitprinten. Natuurlijk moet spullen inpakken op de checklist. Dit is iets waar je zo snel mogelijk mee kunt beginnen. De spullen die je niet gebruikt kun je alvast in verhuisdozen doen. Alles wat bij elkaar hoort moet natuurlijk zo veel mogelijk bij elkaar. Ga je de spullen zelf vervoeren? Zo ja, maak dan alvast afspraken met mensen die een busje hebben of vergelijk offertes van bedrijven die verhuisbusjes verhuren. Zo niet, vergelijk dan offertes van verhuisbedrijven bij jou in de buurt. Zo kun je geld besparen.
Adreswijziging doorgeven
Zorg ervoor dat de administratieve rompslomp goed geregeld is. Het kan lonen om de voorwaarden van jouw verzekeringen een paar maanden voor de verhuizing te bekijken om te zien of nog gunstig genoeg zijn, zo niet dan kun je nog op tijd overstappen. Wil je alleen de verhuizing doorgeven, dan kan dit snel via internet. Geef het ook door aan de bank. Wil je wisselen van energieleverancier, dan moet je dit vaak toch wel een paar maanden van tevoren regelen. Voor een waterbedrijf kan dat na de overdracht. Geef uiterlijk 15 dagen na de verhuizing de meterstanden door.
Hulp bij verhuizen
Let op, aan de gemeente moet je jouw verhuizing binnen vijf dagen doorgeven. Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere instanties aan wie jij jouw adreswijziging door moet geven zoals de huisarts. tandarts en andere zorgverleners, school en sportclub van je kinderen indien van toepassing, postbedrijf, familie en vrienden enzovoort. Dat kun je ook in één keer regelen via een dienst als Verhuisvriend, maar zelf regelen bespaart geld. En dan is er natuurlijk nog de verhuizing zelf. Voorkom paniek, vraag een parkeervergunning aan, nodig van tevoren helpers uit en plan het eten.
Een verhuizing is natuurlijk ook het moment om je verzekeringen eens goed tegen het licht te houden. Ben je voor je nieuwe huis wel goed verzekerd, of te hoog, misschien nu wel te laag? Op Geld.nl kun je hier ook meer over vinden.
Alvast veel verhuisplezier gewenst.
haha ja ik moet hier zelf ook nog maar een blog over schrijven, ook zoiets van 20x verhuisd..
Wij gaan binnenkort ook verhuizen en wij gaan zeker hulp, in de vorm van een verhuisbedrijf, inschakelen. Goede tips!
Van tevoren denk ik dat verhuizen altijd prima te doen is, maar als je eenmaal bezig bent… pfff blij dat ik even niet hoef!
Kan goed geloven dat je hier stress van krijgt! Handig lijstje 🙂
Ik ben ook al vrij veel verhuisd . Waarvan de laatste naar het buitenland toe en ook daar heb ik veel gehad aan lijstjes met alles wat geregeld moest worden.
Ik ben inmiddels zo’n 20 x verhuist voor mijn 16de en kan mezelf bijna een expert noemen op gebied van inpakken en dingen regelen haha!
Verhuizen…wat een crisis! Ik schiet dan altijd in de stress, zo’n checklist is trouwens wel een goed idee! x
Ik vind verhuizen echt verschrikkelijk. De laatste keer (2 jaar geleden) was ik hoogzwanger en heb ik alles uit handen moeten geven. Handig zou je denken, maar ik had er ook wel moeite mee.
Wat is het toch heerlijk dat er op internet dan handige dingen zoals checklists te vinden zijn! Dat helpt wel bij het verhuizen vind ik. Goede tips allemaal.
Er komt zoveel meer kijken bij verhuizen. Ik zou het niet graag al te vaak doen