Ga naar de inhoud

Vermoeidheid. Moe. Uitgeput. Op.

oververmoeidheid Vermoeidheid. Moe. Uitgeput. Op.

Herkenbaar? Vermoeidheid staat echt in de top 10 van de meest voorkomende kwalen. Er zijn veel oorzaken die een grote rol kunnen spelen waaronder voedingsgewoonten.

Vermoeidheid. Moe. Uitgeput. Op.

Ken je dat je zo moe bent dat je heel graag van alles wilt maar niet meer kunt. Het aantal mensen die er last van hebben wordt steeds groter. Het vervelende is dat een vermoeidheid een vage, lastige klacht is. Het is zo breed dat het voor een huisarts heel vaak moeilijk is te achterhalen wat nou eigenlijk echt het probleem is.

Meestal kan een vermoeidheid verdwijnen na een goede nachtrust. Maar wanneer wordt vermoeidheid nou eigenlijk abnormaal?

  • – Bij het opstaan heb je het gevoel dat je weer terug naar bed wilt.
  • – Alles kost erg veel moeite.
  • – Na een hele nacht geslapen te hebben toch moe blijven.

Wanneer dit het geval is en weken duurt, is een teken dat iets niet helemaal in orde is.

oververmoeidheid1Enkele oorzaken die de vermoeidheid kunnen veroorzaken:

  • – Bloedarmoede
  • – Stress
  • – Gebrek aan zuurstof
  • – Traag werkende schildklier
  • – Slechte voeding
  • – Slechte conditie
  • – Lage bloeddruk
  • – Lage bloedsuiker spiegel
  • – CVS ( chronische vermoeidheid syndroom)

Het is erg belangrijk om een lichamelijk onderzoek te laten verrichten. Zo kan je veel kwalen uitsluiten.

Betreft voeding is het erg raadzaam om suiker te vermijden. Overmatige suikerconsumptie maakt je erg moe. Tip: neem eens zongerijpt fruit dat is een super energie leverancier. Een traag werkende schildklier zorgt ervoor dat je lusteloos en traag wordt. Het beste kan je dan jodium hiervoor gebruiken om je schildklier te helpen werken. Zeevis en zeewier soorten zijn aan te raden bij een schildklier dat traag werkt.

oververmoeidheid2Noten, zaden, peulvruchten helpen je erg bij bloedarmoede. Vitamine C en D helpen ook erg bij vermoeidheid. Eet gezond dus veel verse groenten en fruit.

En hoe gek het ook klinkt, neem vooral je rust! Dit lijkt wel het laatste waar we aan denken om te doen bij oververmoeidheid. Probeer te ontspannen, je lichaam geeft je een seintje dat er iets nu niet in orde is. Wanneer de ergste dingen zijn uitgesloten maak dan een plan voor jezelf en doe het dan ook. Luister naar je lichaam, en ga grenzen stellen dat is enige manier om te herstellen en weer wat energie op te bouwen!

 

3 reacties op “Vermoeidheid. Moe. Uitgeput. Op.”

  1. Ik ben ook altijd chronisch moe. Het is of vaak te weinig slaap (laat naar bed, vroeg er uit) of gewoon het overprikkeld zijn, dan ben ik daarna uitgeblust. Weinig aan te doen helaas. 😉

  2. Goede tips, en ook echt naar je lichaam luisteren! Na bloed prikken bleek dat ik een flink ijzertekort heb. Aha, vandaar dat ik zo moe was! Kan makkelijk worden opgelost met ijzertabletten en meer op voeding letten. Scheelt dus een hele hoop!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *