Vluchtproblemen, wie heeft ze nog niet meegemaakt?
Nederlanders houden ervan om te klagen over het weer. Het is te warm, te koud of er staat een te harde wind. Ikzelf betrap mij er ook wel eens op. Lekker even klagen over hoe slecht we het wel niet hebben in Nederland. En soms is het ook gewoon vervelend.
Afgelopen week kwam bijvoorbeeld de westerstorm over ons land razen. Hierdoor lag veel verkeer plat en konden vliegtuigen niet opstijgen door de harde wind. Als je dan op punt staat om op vakantie te gaan, heb je pech. Sta je daar met je koffers, wachtend op het vliegtuig die je zal brengen naar het zonnige zuiden met witte stranden. Of juist naar de Alpen om lekker te gaan skiën. En dan vertrekt het vliegtuig niet door het slechte weer. Geen vakantie en alleen maar een hoop irritatie.
Recht op compensatie
Maar weet jij wat je rechten zijn als je vlucht is vertraagd of geannuleerd? Er is namelijk een grote kans dat je in aanmerking komt voor compensatie tot €600,- per persoon! Veel reizigers laten dit geld liggen, omdat ze niet eens weten dat er een mogelijkheid is om vergoeding te kunnen krijgen. Zonde natuurlijk! Ik heb hieronder een lijstje gemaakt met de punten waar je aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor een vergoeding:
- Je vlucht is minimaal 3 uur vertraagd;
- Je vlucht is geannuleerd;
- Je vlucht is overboekt;
- Je bent geweigerd bij het instappen;
- Je hebt door vertraging een aansluitende vlucht gemist.
Verder moet je vlucht zijn vertrokken vanuit een Europese luchthaven óf zijn uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
Buitengewone omstandigheid
Helaas zijn de regels iets anders wanneer de vlucht is vertraagd of geannuleerd door slecht weer. In dat geval is er sprake van een zogenoemde ‘buitengewone omstandigheid’ en heb je géén recht op compensatie; ook als je vlucht wel voldoet aan de bovenstaande eisen. Nou vind ik het eigenlijk wel gek dat je in zo’n geval geen vergoeding krijgt voor de vluchtproblemen? Waarom is dat eigenlijk?
Na een klein onderzoek kwam ik op een toch best wel logische verklaring. Dit is namelijk een situatie waarin de vluchtproblemen zijn ontstaan buiten de macht van de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij heeft natuurlijk geen controle over het weer en vliegtuigen laten vertrekken met een heftige storm brengt de veiligheid van de passagiers in gevaar. Daarom zou het ook oneerlijk zijn als zij hier wel compensatie voor moeten betalen.
Andere vormen van buitengewone omstandigheden zijn bijvoorbeeld spontane stakingen van personeel of politieke onrust.
Claimingo biedt hulp
Helaas worden vluchtproblemen door luchtvaartmaatschappijen vaak onterecht bestempeld als een buitengewone omstandigheid waardoor reizigers onterecht hun compensatie mislopen. Maar liefst 80% van de reizigers die recht hebben op compensatie, claimt deze niet! Heb jij te maken gehad met vluchtproblemen en twijfel je of je in aanmerking komt voor vergoeding? Claimingo zoekt voor je uit wat de échte reden van jouw vluchtproblemen was, bekijkt waar je recht op hebt en helpt je bij het claimen van de vergoeding! Naast dat ze een gave flamingo als logo hebben, nemen ze ook nog eens alle lasten, risico’s en werkzaamheden van je over.
Met hun service No cure, no pay wordt alles voor je geregeld en krijg je de vergoeding waar je recht hebt. Je vechten tot in de rechtszaal voor jouw compensatie. Helaas kan dit proces tot 7 maanden duren, maar jij hoeft in die tussentijd nergens naar om te kijken. Wordt je claim toch niet goedgekeurd? (doordat er bijvoorbeeld sprake was van een buitengewone omstandigheid) Geen probleem! Claimingo brengt ook geen kosten in rekening. Naast de No Cure, No Pay, kan je ook kiezen voor Claim&GO. Met Claim&GO koopt Claimingo direct de volledige claim van je over en betalen je binnen één week de vergoeding aan je uit! Addertje onder het gras? Nee! Zelfs niet als Claimingo enkele maanden later de zaak verliest. Het bedrag voor jou is risicovrij, wat betekent dat Claimingo het risico overneemt en jij na uitbetaling overal van af bent.
Wil je direct weten of je recht hebt op compensatie? Vul dan hier je gegevens in en check of je in aanmerking komt voor compensatie.
Toevallig heb ik dat een paar jaar terug uitgezocht. Vlucht had vertraging vanwege motor problemen. Kat in het bakkie zou je denken. Zeggen ze gewoon dat het een vogel was die in de motor was gevlogen ofzo. Heb je een buitengewone omstandigheid en kun je fluiten naar je geld . Ben benieuwd wat de controle daar op is. Zou iemand checken wat er echt aan de hand was?
Ik heb nog nooit gehad dat mijn vlucht geannuleerd is, maar dat komt ook doordat ik pas 2 keer heb gevlogen 😉 Wel stormde het de eerste keer, maar gelukkig hadden we daardoor geen vertraging.
Heel handig deze informatie. Wij vliegen eigenlijk maar een keer per jaar en wat baal je als je vlucht geannuleerd of vertraagd is.
Goed om te weten zeg! Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat we recht hadden op teruggave.
Wij wisten dat ook niet todat wij wel 10 uur vertraging hadden en het reisbureau zei dat we iets konden indienen, lekker veel geld terug!
Wat handig dat je op deze manier kunt kijken of je recht op geld terug zeg! Dank voor de tip.
Oeh wat interessant om dit te weten!!
Dat wist ik allemaal niet, maar had er wel eens iets over gehoord dat je een vergoeding kan krijgen in bepaalde gevallen. En ja, vele mensen vergeten dit inderdaad. Zonde van het geld.