Close

Voel je beter met mindfulness

Mindfulness is voor hippies werd mij altijd verteld. Voor van die zweverige mensen die de hele dag liedjes zingen en niets anders te doen hebben. Niet voor stresskippen zoals ik. Nu blijkt dat al die stress mijn ziektes alleen maar erger maakt, en het arsenaal aan medicatie een heel land kan voorzien, ben ik begonnen met “alternatieve” hulpmiddelen. Waaronder dus mindfulness.

Wat is mindfulness nou precies?

Mindfulness is met je hele hebben en houden iets doen. Met alle aandacht die je hebt ergens mee bezig zijn. Het multitasken laat je even staan, en je gaat voor het single tasken. Klinkt absurd dat het nodig is om hier bewust van te zijn, maar je zal verbaasd zijn over hoe weinig de meeste van ons maar 1 ding tegelijk doen. TV aan tijdens het werken, film kijken en tegelijkertijd een spelletje spelen op je mobiel, eten en kletsen tegelijk, terwijl je ook de TV aan hebt staan. Noem het maar op.

We zijn zo ontzettend druk en razen maar door. Helemaal als je last hebt van stress is het lastig om dat even uit te zetten. Het lullige hiervan is dat je er alleen maar nog meer gestrest van raakt, en dus jezelf echt ziek kunt maken.

Tip! Kijk even bij Marvin voor gratis mindfulness oefeningen

Chronisch ziek zijn

Ik ben chronisch ziek. Blijkbaar ben ik al mijn hele leven hypermobiel, maar heb ik daar nooit echt last van gehad. Ja, ik had vaker iets uit de kom, vaker door mijn enkels, kneuzingen en heb ik de balans van een goudvis op een stokje. Maar door de hormonen, trauma en een berg met stress is het nu dus niet meer te behappen. De pijn is dagelijks, alsof ik 4 uur lang alles heb gegeven op een bootcamp. Dit is ook nog eens reuze vermoeiend. De concentratie (naast de ADHD, dus ook vermoeidheid) is vrijwel nihil. Mijn arts heeft er dus HSD met ontwikkeling van fibromyalgie van gemaakt. Nu krijg ik hulp van een diëtiste, personal trainer, en een psychologe. Maar zelf moest ik eens kijken naar mindfulness. Ik vind dit erg prettig bij yoga, dus waarom niet?

Bij mij ziet dat het er nu zo uit: in de ochtend als ik wakker wordt moet ik eerst een beetje rekken en strekken (liggend) om in beweging te kunnen komen zonder al te veel last. Normaal deed ik dit met een filmpje, maar nu doe ik het met mijn ogen dicht en probeer te voelen waar op dat moment de klachten zitten. Dit scheelt enorm bij het verkeerde been uit bed stappen (letterlijk bijna). Als iedereen uit huis is dan drink ik mijn tweede kopje koffie even rustig. Geen TV, geen telefoon, even 5 minuten tijd voor mij en mijn koffie. Je kunt het zien als een soort van meditatie. Maar dan in plaats van even helemaal niets te doen en nergens aan te denken, ben je ergens juist heel bewust mee bezig.

Natuurlijk kun je veel meer doen, en dat ga ik ook zeker doen. Maar stapje voor stapje.

Ben jij al begonnen met mindfulness?


About Judith

Hi! Welkom bij Pink Press! Ik ben Judith, ondernemer, meisjes mama, en gediplomeerd voedingsdeskundige en gewichtsconsulente. Liefs xoxo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips bij opvliegers Q&A over de overgang