Hierom wil iedereen dus vitamine b12!

B12 is populairder dan ooit. De sterren zitten aan het infuus, en vooral vrouwen lijken het als een wondermiddel te zien. Maar waarom wil iedereen dan die B12?

 

Wat doet Vitamine b12?

Vitamine b12 wordt geroemd om je je huid een oppepper te geven. Maar ook voor voller haar, en mooiere nagels.

Daarnaast zou het je helderder maken, meer concentratie en helpen met je humeur. Je neemt niet snel te veel, dus ik snap dat het erg populair is en iedereen vitamine b12 kopen wilt.

Moe en futloos - check je vitamine b12

 

Hoe herken je een tekort aan vitamine b12?

Een tekort aan vitamine b12 kan leiden tot een vorm van bloedarmoede genaamd macrocytaire anemie. Wanneer je bloedarmoede hebt kun je last krijgen van o.a.

  • duizeligheid
  • vermoeidheid
  • oorsuizen
  • hartkloppingen

Daarnaast kan een tekort aan vitamine b12 ook zorgen voor neurologische klachten zoals:

  • geheugenverlies
  • spierzwakte in de benen
  • tintelingen in de vingers ( wordt ook wel paresthesie genoemd)
  • coördinatiestoornissen

Verder kun je klachten krijgen als:

  • Prikkelbaarheid
  • Slechte eetlust
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Diarree
  • Bleke huid
  • Haaruitval
  • Slecht concentratievermogen

Omdat het lichaam vitamine b12 kan opslaan en meestal een voorraadje heeft, komt een tekort zelden voor. Wanneer je voor een langere periode te weinig b12 binnenkrijgt, zul je dat pas merken na enkele maanden, of zelfs een jaar. Je lichaam maakt namelijk eerst de voorraad op.

Hoe ontstaat een vitamine b12 tekort?

Een tekort aan vitamine b12 ontstaat vaak bij personen die geen dierlijke producten eten, zoals veganisten. Veganisten wordt dan ook aangeraden om een vitamine b12-supplement te slikken..

Ook bij ouderen komt een tekort aan vitamine b12 vaker voor. Weer zoiets leuks voor je die menopauze in stormt! Maar als je dan kijkt naar de klachten en de klachten die je vaak als 40plusser al hebt, komt dat redelijk overeen.

Voor je meteen een pakje pillen achterover drukt is het zeker handig het eerst even te laten testen of de klachten voor jezelf op te schrijven. Een overschot kan geen kwaad, je plast het gifgeel uit.

ADHD en vitamine B12

Waar vaak extra B12 wordt aangeraden is bij ADHD. Het lijkt erop dat je of meer kunt gebruiken, of dat er een tekort is. Dit is nog nergens helemaal officieel  bewezen, maar het gebruik is wel vaak positief. Ik zit in nogal wat ADHD groepjes en daar werd het zo vaak aangeraden om je te helpen met concentratie, focus en stemming (naast omega 3 en magnesium) dat ik het zelf natuurlijk ook moest proberen.

Let op: B12 is geen vervanging voor reguliere medicatie, en ook heb je geen ADHD door een B12 tekort. Laten we dat even duidelijk maken.

Ik ben begonnen met een lage dosis, maar heel eerlijk vind ik pillen slikken vreselijk en vergat ik het te vaak om denk ik echt effect te kunnen hebben.

Sinds kort neem ik de vitamine B12 van B12.nl. Ik heb een wat hogere dosis omdat ik geen medicatie meer gebruik, en ook veel darmklachten heb. Dit zijn hele kleine kauwtabletjes en dus voor mij een stuk makkelijker in te nemen.

Het effect? Ik neem het nog niet lang genoeg om dramatische effecten te kunnen verwachten. Maar de brainfog is wel iets minder, en mijn stemming is beter. Voor mij een heel duidelijke meter om zeker nog even door te gaan.

Gebruik jij al vitamine b12

Lees ook: De lekkerste vegetarische recepten, waar ook kinderen van smullen! Of De beste vitamines voor vrouwen boven de 40 jaar


Op Pinkpress.nl wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Hier word jij niet slechter van, wij wel beter. Ook krijgen wij soms betaald of een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd, al kan ik je vertellen dat wij wel gewoon vrouwen zijn die blij worden van een cadeau. Die enthousiasme vind je natuurlijk terug. Voor meer informatie kun je de algemene voorwaarden nog doorlezen.♥  

Laat hier een opmerking achter, vind ik leuk!