Deze vraag wordt nu zo vaak gesteld, dat ik er wel een blog over moest schrijven. Hoe promoot je jezelf als je net begint? Hoe zorg je er voor dat mensen je bedrijf zien, zonder pushy over te komen? Tijd voor een lesje zelf promotie.
Stel, je hebt veel tijd en geld gestoken om die ene droom te verwezenlijken. Een eigen lunchroom ? Een ijssalon ? Of misschien wel als blogger of influencer ?
Feit is dat er veel mensen rondlopen met dromen en willen deze, net zoals jij, verwezenlijken. Maar hoe ga jij je onderscheiden van de rest ? Want iedereen moet natuurlijk jouw ijs eten of jouw website opzoeken.
Wees uniek
Vergeet wat de rest doet, dat is op jou niet van toepassing, anders smaakt jouw ijs hetzelfde als die van je concurrent.
Er waren ooit : twee vrienden die het aandurfden om pindakaas in hun ijs te stoppen, of koekjesdeeg. Ze zijn nu multimiljonairs, puur omdat ze het lef hadden om anders te denken dan de rest.
Wees enerverend, verfrissend en het belangrijkste, vernieuwend. Mensen zullen altijd nieuwe dingen blijven proberen, en als heel veel mensen dat doen ? Dan wordt het een trend ! Dus wordt jouw onderneming een succes !
Reclame is essentieel
Niemand weet van het bestaan van jou of jouw onderneming als je het niet wereldkundig maakt. Iedereen moet weten dat jij iets hebt wat iedereen moet beleven !
De meest logische stap is reclame. Er zijn talloze manieren waarop jij je letterlijk en figuurlijk je visitekaartje achter kan laten en tegenwoordig is dat te regelen vanuit je luie stoel. Maar wat is nu handig ? Hoe laat jij de wereld kennis maken met jouw fantastische producten of ideeën ? We zetten er een paar op een rij.
Visitekaartjes, flyers en posters
Een fysieke vorm van reclame. Verzin een mooie reclamespreuk, ontwerp een logo en vermeld uiteraard datgene wat je te bieden hebt. Je hangt zo een unieke identiteit aan jouw onderneming. Laat goedkope flyers afdrukken en gooi ze in brievenbussen, hang ze op in bushokjes, laat ze achter op elke openbare plaats waar je komt en misschien wil de plaatselijke bakker ze wel op de toonbank leggen voor je.
Ook voor bloggers kan dit gewoon slim zijn. Hoe vaak gaan wij wel niet naar beurzen en andere events? Je kunt vaak best een paar flyers neer leggen, of even bespreken met de organisatie of het in een goodie bag mag.
Social media
Een zeer krachtige bron voor reclame. Maak een Facebookpagina, twitter-account of ( maar vooral en ) andere vormen van social media accounts aan om jouw producten aan te prijzen. Het is snel, gratis of goedkoop en je bereikt moeiteloos een gigantische groep mensen. Als je reclame wilt maken is het gebruik van social media van essentieel belang.
Let wel op dat je pagina past bij jouw product. Het heeft geen zin om mooie foto’s van de kinderen te plaatsen, als jouw blog bijvoorbeeld over auto’s gaat. Maak hier dan een eigen privé account voor aan. Ditzelfde gaat voor de accounts die je volgt en waar je reageert bijvoorbeeld, blijf ook hier redelijk in je niche hangen wil je de juiste volgers aantrekken.
Van mond tot mond reclame
Praat over jouw onderneming ! En het liefst tot iedereen het heeft geprobeerd en er zelf ook over gaat praten ! Je hoeft je echt niet over je enthousiasme te schamen. Noem het ook geen bedrijfje, of ik schrijf blogjes. Het is een bedrijf of het is het niet. Je krijgt er geen zakcentje voor en je bent geen 5.
Succes !