Close
D13E1843 7FA6 4D1F 8632 8031788D6A06 Zo zorg je voor pauzes in je dagelijkse routine

Zo zorg je voor pauzes in je dagelijkse routine

Een routine is de basis van een georganiseerd leven, en ook niet onbelangrijk: het zorgt voor rust in je hoofd. Het kan immers behoorlijk moeilijk zijn om overal rekening mee te houden, met alle aandacht die je werk, het huishouden en eventueel daarbovenop nog een gezin vergen. Maar ook je routine af en toe doorbreken is óók belangrijk. Zie het als een welverdiende pauze. Deze momenten dragen bij aan meer geluk en energie. Maar hoe neem je zo’n ‘pauze’ van je routine? In dit artikel geven we je een aantal tips. 

Mediteer dagelijks minstens tien minuten

Mediteren is een uitstekende manier om even aan de dagelijkse sleur te ontsnappen. Bovendien is het écht een momentje voor jezelf. Het goede nieuws is dat het helemaal niet veel tijd hoeft te kosten: tien minuutjes per dag kan al genoeg zijn, maar langer mag natuurlijk ook. Zoek een rustig plekje en ga in de kleermakerszit of lotushouding zitten. Zit je niet comfortabel? Ga dan liggen: het belangrijkste is dat je niet wordt afgeleid door lichamelijke ongemakken. Er zijn verschillende manieren om te mediteren, maar wat ze gemeen hebben, is dat je je aandacht op ‘iets’ richt. Hierdoor kom je even los van je gedachten. In veel meditaties wordt er gefocust op de ademhaling, maar het lichaam en geluiden kunnen ook focuspunten zijn. Een focuspunt zorgt er niet alleen voor dat je verder af komt te staan van je gedachten, het is ook een hulpmiddel als je gedachten toch afdwalen. Op dat moment kun je gewoon terug naar het focuspunt. Maak je dus niet druk als je toch onverhoopt aan boodschappen of werkklusjes denkt, dit is normaal. Hoe vaker je mediteert, hoe beter je zal worden in de focus. 

Speel een spelletje: offline of online 

Spelletjes zijn de ultieme vorm van ontspanning. Anno 2023 zijn er verschillende manieren om een spelletje te spelen. Je kunt natuurlijk op de ‘ouderwetse wijze’ spelen, zonder hulp van technologie. Schaken is niet alleen spannend en leuk om te spelen, het levert ook nog tal van voordelen voor het brein op. Zo is het goed voor je concentratie en oefen je er logisch nadenken mee. Heb je geen speelmaatje? Dan kun je je heil zoeken in kruiswoordpuzzels en sudoku’s. Ook hier train je je hersenen mee. Je kunt dit ook online zoeken. Zeker via je smartphone is het heerlijk spelen. Van candy crush tot roulette online: de keuze is reuze. Probeer verschillende spelletjes uit en je komt er vanzelf eentje tegen waar je geen genoeg van kunt krijgen. 

Doe iets wat je nog nooit hebt gedaan

Er is weinig zo routinedoorbrekend als iets doen wat je nog nooit hebt gedaan. Dit kan van alles zijn. Je kunt iets spannends doen, zoals bungeejumpen of abseilen. Maar je kunt het ook in een hele andere hoek zoeken. Neem een schilderscursus, boek een ticket naar een land waar je nog nooit bent geweest of verf je haar in een andere kleur. Het maakt eigenlijk niet uit wat het is, zolang het maar iets nieuws is. Voor inspiratie kun je in deze lijst met dingen die je ooit gedaan moet hebben kijken. 

Plan ook doordeweeks leuke dingen in

We plannen leuke dingen vaak in het weekend in, terwijl we doordeweeks liever bankhangen. Het is helemaal niet gek dat je doordeweeks je rust wilt pakken, zeker na een lange werkdag. Maar het gevaar dat je alleen voor het weekend leeft, ligt dan wel erg snel op de loer. Probeer dus ook doordeweeks af en toe iets leuks in te plannen: denk bijvoorbeeld aan een etentje buitenshuis of ga gezellig naar een leuke film kijken in de bioscoop.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips bij opvliegers Q&A over de overgang